Bio-brandstoffen, waar blijven wij?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Mon Feb 26 20:40:10 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ja, van die hectaren ooit (of nog) door indianen bewoond?
>
> Ik zie weinig in biofuel. Het is een lowtech maar erg inefficiënte
> manier om zonne-energie vast te leggen volgens mij.
>
> Het is verspilling om goede bouwgrond daarvoor te bestemmen dan wel
> regenwoud te vernietigen voor soja (ook een grondstof voor bio-brandstof).

Dat is denk ik inderdaad waar het om draait, is het efficient of niet. Er
zijn heel veel technisch haalbare manieren te bedenken als alternatieven
voor fossiele brandstoffen / grondstoffen. De kernvraag is hoe duur is
het. Ik heb me laten vertellen dat het voor zo rond de $200 per vat
mogelijk is om uit steenkool biobrandstof te winnen en alle CO2
ondergronds te bergen. Heel duur vergeleken met nu, maar niet zo duur dat
de hele maatschappij in zou storten. Het zou wel betekenen dat onze
welvaart flink omlaag gaat. Als we dat accepteren is er de komende paar
honderd jaar niks aan het handje, want er is nog genoeg steenkool. En ook
in beschaafde, stabiele landen. Toch hoop ik dat er nog betere
alternatieven gevonden gaan worden...