Bio-brandstoffen, waar blijven wij?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Mon Feb 26 15:21:55 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> [...]
> brandstof voor je karretje; biogas, biodiesel, gewone diesel, gewone
> benzine, superbezine en...alcohol (alcool commun, zoalas het daar heet).
> Jazeker, alcohol zoals we dat kennen in onze drankjes.
> De prijs van alcohol, waarop mijn vriendin en ik overigens de gehele
> kust van bahia hebben langsgetoerd, is aanzienlijk lager dan gewone
> fossiele brandstof: 1,50 p.l. reaal, tegen 267 reaal p.l. gewone
> benzine.  (Je krijgt ongeveer 3 reaal voor een eurootje).
> Op alcohol rijden? Jazeker, en het rijdt prima. Dat geeft Veilig Verkeer
> zeker te denken! Glaasje op, schoner rijden!

Veelbelovend allemaal Hein, maar ik moet je enthousiasme toch een beetje
temperen.

> De auto hoeft niet aangepast te worden, een kleine additief is voldoende.
> Met alcohol bedoel ik eigenlijk ethanol, inmiddels wereldwijd de meest
> gebruikte biobrandstof. Het is de alcohol die in alcoholische dranken
> zit en wordt gewonnen uit allerlei gewas als  fermenterend suikerrietsap
> of maïs. In Brazil groeit waanzinnig veel suikerriet, velden en velden
> vol, dus er is alkohol in overvloed.

Misschien wel, maar de vraag naar olie is gigantisch. Een voorbeeld dat ik
mij heb laten vertellen is dat je, als je de hele Amerikaanse oogst aan
mais en soja zou omzetten in ethanol en biodiesel, net genoeg voor 12
dagen oliegebruik in de VS krijgt. Er zit daar dus een groot gapend gat.

Een ander probleem is dat het hier om landbouwproducten gaat die ook voor
de voedselvoorziening nodig zijn. Dat is het grote nadeel van deze
eerste-generatie methoden. Politiek zijn ze erg populair (je kunt er
boeren mee subsidieren onder het mom van milieubewust bezig zijn) maar
efficient is het niet.

Tweede-generatie methoden maken gebruik van het niet-eetbare deel van
gewassen en andere biomassa, dus die hebben dat nadeel niet. Maar je kunt
ook niet aan volledige kaalslag gaan doen.

Auto's en vrachtwagen zijn natuurlijk ook niet de enige gebruikers van
fossiele brandstoffen, ook energiecentrales en de chemische industrie.
Biomassa als grondstof als voor de chemische industrie is (nog) te duur,
maar je kunt biomassa gewoon meestoken in een energiecentrale, daar zijn
maar kleine aanpassingen voor nodig. Minder sexy, wel effectief.

> Ethanol wordt meestal vermengd met benzine; met één vijfde deel ethanol
> en verder benzine kan elke autorijder zijn tank vullen zonder verdere
> aanpassingen aan de motor. Maar je kan de verhouding nóg scherper maken,
> maar dan moet je wat doen aan je injectie en verbranding. Ethanol is een
> zogenaamd klimaatneutrale brandstof. In Brazilië rijdt al meer dan
> veertig procent van de automobilisten op ethanol, en ook in de VS wint
> het gebruik ervan aan populariteit.
> Biobrandstoffen zoals ethanol en biogas stoten aanzienlijk minder CO_2
> uit dan benzine of diesel.

Inderdaad, of preciezer gezegd: de CO2 die ze uitstoten is CO2 die niet
lang voordien uit de atmosfeer is gehaald. Netto valt dat dus grotendeels
tegen elkaar weg, de cirkel is gesloten.

> En dan kom ik terug in NL en zie de Nederlandse tankstations aan met hun
> miezerige, vervuilende veel te dure gore fossiele brandstof en denk: die
> oliemaatschappijen hebben onze economie en onze overheid weer lekker in
> hun tang.

Dat valt te betwijfelen. Er zijn allerlei verstorende subsidies en
belastingen/accijzen/invoerrechten die een goede vergelijking moeilijker
maken. Maar als je naar productieprijzen kijkt beginnen biobrandstoffen
bij de huidige olieprijzen zo langzamerhand in de buurt van die van
fossiele brandstoffen te komen.

> Het is tijd inderdaad voor een milieurevolutie, dat roep ik al sinds ik
> De Groenen mede oprichtte in 1983. Maar ja, toen was o.a. kleinlinks aan
> de macht, en die ging voor meer loon en milieu was oninteressant,
> vervolgens werd dat kleinlinks Groenlinks, en die vond milieu iets
> belangrijker maar meer in woorden dan in daden, en nu, veertien jaar na
> dato, begint men het licht écht te zien. Hé D66: ipv die verdomde
> kernernergie: hier is je kans, met die twee zetels die resten!
>
> Een Groene Revolutie inderdaad. Heerlijk om jaren na dato toch nog je
> [...]

Was het maar zo simpel. Maar als je bij de handel in CO2 emissierechten
rekening houdt met de effecten van biobrandstoffen, de invoerrechten op
biobrandstoffen afschaft zijn we op de goede weg.