Ontheksing: De ontmanteling van een ideologie

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Sun Feb 25 14:09:53 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg schreef:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Buitenhof wordt *niet* gemaakt door VVD-coryfeeen.
>
> Wel heeft het programma commentatoren gehad - o.a. Cliteur - die als
> rechts gelden. Ik vond dat wel leuk; als progressief werd je zo gedwongen
> je eigen standpunt helderder te formuleren.
>
> Ik ben overigens niet opgeleid tot astronoom, maar ik heb altijd geleerd
> dat een correlatie weliswaar interessant kan zijn, maar dat het gaat om
> de *significantie*.

Precies,  Erik je leert  het !! :)

Heb je een echt goed voorbeeld?

Deze ....
> Voorbeeldje?Stel bijvoorbeeld dat Paul Cliteur, Leon de Winter en ik
> op een avond in dezelfde Amsterdamse tram zitten.
> Volgens de methode-Fluks zij ik daarmee rechts-conservatief, want
> Paul Cliteur en Leon de Winter zijn volgens Fluks rechtsconservatief.
> (Methode: "je bent er bij dus je was er bij".)
>
> In werkelijkheid zitten we in dezelfde tram omdat we alledrie rond het
> Leidseplein naar een film, voorstelling of debatavond zijn geweest. Ik
> naar een andere dan de twee conservatieven echter, en de gevonden
> samenhang is niet-significant.

.... is zo´n  typisch voorbeeld in de categorie ´de uitleg´ ala Erik vd
Muijzenberg, toch?

Kijk, je neemt hier gewoon een  loopje met je toehoorders - waar hebben
we dat eerder gezien ? - waar je wat zaken neerzet zoals enkel Erik van
den Muijzenberg´ dat kan, en dat is de (enige) significante factor.

Schrijft iemand hier ook maar iets over een ter ziele gegane stichting
is de enige significante factor, ..... precies Erik van den Muijzenberg!
die weer van zich laat horen. En het is verre van toevallig hoor. Dat
kun je in de archieven staven.

Je: Voorbeeldje?Stel bijvoorbeeld  .... In werkelijkheid zitten we in
dezelfde ....,  is zo´n  typische .
In het ene geval zit je in een gedachte spinsel(kan/moet kunnen), en
enig moment daarop ´trapped´ in de muizenval(1) van Erik van den
Muijzenberg als zou  het dan de werkelijkheid betreffen. Niet dus !!!

Afijn, we zitten weer eens in hetzelfde schuitje, en dat is op dit
moment het enige relevante.

Het valt zelfs niet uit te sluiten dat Fluks (al kan die echt wel voor
zichzelf spreken- ook weer zo´n  typisch kenmerk overigens) die Erik van
den Muijzenberg rechts-conservatief vindt, omdat het gewoon waar is en
er daarom niet over piekert te gaan zoeken naar welke SAMENhang dan ook
!!! Hoe het ook is/zij. Je laat je teveel beïnvloeden door adagia van
het nieuwe kabinet,  Erik. :)

Volgens mij ben je  eerder oer-conservatief. :)
Je hebt niet zoveel met veranderen, wel?

Henk Elegeert

(1) Tom Manders/artiestennaam Dorus heeft een sketch:
Dorus heeft een muizenval uitgevonden en komt hier patent op aanvragen.
Prachtig voorbeeld van bepaald type muizenval.
Zelfs als er geen kaas is, en het mesje is vervangen ....

Vraag is: wie heeft *dat* bedacht, beste brave borst?