Recht op AOW (was: COC maakt lijst 'weigerambtenaren')

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Tue Feb 20 22:36:03 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 2/20/07, Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl> wrote:

> De huidige AOW is wat vreemd in zijn partnerafhankelijkheid.
> Wie niet meebetaalt maar hier wel woont bouwt wel rechten op,
> wie even in het buitenland woont moet de maximale premie betalen...

Is inderdaad vreemd. Je moet het of als basisinkomen zien, of gewoon
als pensioen behandelen. In het eerste geval moet het simpelweg uit de
algemene middelen komen en voor ieder individu even hoog zijn
(onafhankelijk van woonsituatie, vermogen, arbeids- en
inkomensverleden, of wat dan ook), in het tweede geval moet iedereen
er gewoon individueel voor sparen, met of zonder
nabestaandenverzekering. Vanwege solidariteitsredenen, en om de
noodzaak van bejaardenuitkeringen te voorkomen, geef ik de voorkeur
overigens aan de eerste optie.

Groeten,
Mark Giebels