COC maakt lijst 'weigerambtenaren'

Fri Feb 16 09:26:03 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Gelukkig zijn al in heel wat gemeenten moties aangenomen
die uitspreken dat alle burgers gelijk blijven voor de wet
en ambtenaren geen daarboven gesteld recht geven
te shoppen in de diensten en burgers die ze willen bedienen.

Op de BV-mail (bestuurderslijkst D66) wordt veel uitgewisseld.
Gelukkig blijken er nog heel veel D66-ers ons vertrouwde
oorspronkelijke gedachtengoed te beheersen.
Ik neem hierna een paar citaten op. Ter info.

"De kern van de zaak is de scheiding van kerk en staat en de grondwet
(geen discriminatie). D66 staat daarvoor.[...] Mijn argument in de raad
is geweest dat dat principiele punt moet prevaleren [...] Dit omdat het
de taak van de overheid is haar eigen vastgestelde wetten na te leven en
beleid uit te voeren.
Bovendien bestaat het risico van een
precedentwerking: Het schijnt in Putten/Nunspeet ed al 'normaal' te zijn
dat medewerkers aanvragen voor bijstand van BOM-moeders en
inschrijvingen in de burgelijke stand van kinderen bv lesbische paren
mogen'weigeren' om principiele redenen (i.c.: overlaten aan anderen).
Het moet niet gekker worden!"

"Ambtenaren vervullen een publiek ambt.
En het is mijn stellige overuiging dat ambtenaren in de beste tradities
van Weber zonder aanziens des persoon de burger tegemoet moet treden.
Nu wordt geaccepteerd dat een ambtenaar niet verplicht kan worden twee
mensen van hetzelfde geslacht te trouwen.
Accepteren we morgen dat Christelijke ambtenaren geen moslims in de echt
hoeft te verbinden?
En overmorgen dat een racistische ambtenaar geen gekleurde mensen in de
echt hoeft te verbinden?

Het is een hellend vlak waar we als samenleving niet naartoe moeten
willen.
Hoe liberaal het ook lijkt om ook ambtenaren keuzevrijheid te geven.

Overigens is het in strijd met mijn geweten om leiding te geven aan
ambtenaren die zo'n opvatting er op na houden.
[...]
Terugkijkende naar de invoering van het homohuwelijk hadden we wellicht
ook moeten regelen dat de eed die ambtenaren van de burgelijke stand
afleggen (vastgelegde tekst in het Burgelijk Wetboek) ook gelijk was
aangescherpt.
Overigens is het wel tekenend dat ABS'en een eed bij de geblinddoekte
vrouwe justitia moeten afleggen......"

Fritz van Rikxoort