een ietsist, en geen athe ïst

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Fri Feb 16 03:40:52 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Precies, Tjerk, je bevestigt wat ik schreef in mijn eerste reactie.
Het is de relatie die je legt tussen het zijn, en de betekenis ervan. Die je
er aan toekent.
Dat mag natuurlijk best - dat heet zingeving.

En dat is het verschil met het besef dat de zingeving iets is dat zich
voltrekt, dat je het zelf doet als persoon. Meer of minder vanzelf, je moet
wel, want dat houdt ons bij het leven - het hoort bij leven. Maar ik leg de
noodzakelijkheid ervan op een andere plek. Niet buiten de persoon, niet
buiten het organisme, de waarnemer.

Wat jij beschrijft, doet mij denken aan het antropische principe. Een
discussiepunt bij de meer filosofische kanten van de astronomie. Namelijk na
de constatering dat het toch zo vreselijk bijzonder is dat een reeks van
natuurconstanten precies die waarden hebben dat er sterren kunnen onstaan,
planeten en chemische stoffen, dat daardoor evolutie mogelijk is gebleken,
en dat tenslotte wij bestaan in dit immense heelal, en dat ook nog kunnen
constateren. Ja, dat is natuurlijk buitengewoon inspirerend - en Marc
indachtig, de astronomie als de koningin der wetenschappen.

Maar of dat de denkstap rechtvaardigt dat dit dan ook een diepere zin
betekent? En het niet gewoon de toevallige uitkomst is van een gigantische
loterij? Genoeg mensen die een dergelijke gedachte. van een "diepere
bedoeling heel misschien?" achter hun bestaan niet van zich kunnen afzetten.
Ik houd het maar op dat het in onze structuur zit om aan de gang der dingen
achteraf een verborgen zin toe te kennen. Tjerk, je bent dan met zeer velen!
Ik gun een ieder zijn of haar zingeving.

Maar voor mij is die structurele neiging geen bewijs voor wat echt is. Ik
kan zeer genieten van wat ik als schoonheid ervaar. Bijvoorbeeld ie
prachtige foto's van de Hubble. Maar ik besef dat er zonder waarnemers -
meervoud! - geen schoonheid is, zelfs niet de constatering dat er sprake is
van een strucuur. Ofwel: zonder waarnemer(s) kan niet worden geconstateerd
"..en hij zag dat de wereld goed was". Of het omgekeerde!

Groet,

/raimond de tempe