Sociaal-liberalisme (was: COC maakt lijst 'weigerambtenaren')

Thu Feb 15 12:27:58 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik ben ook niet voor religies (terwijl ik dit intik, hoor ik nota bene
 op Radio 1 dat 'Humanisten aan de Goden zijn overgeleverd'). Net zo min
 als dat ik voor ideologieen ben. Ik vind zoiets dom.

 Maar het gaat er niet om wat ik zoal vind, het gaat er om dat anderen
 mogen geloven wat zij zoal menen te moeten vinden. Dat er 'gewetens-
 vrijheid' is. Christenen noemen die vrijheid overigens 'God'...

 De laatste tijd klinken er steeds vaker klanken uit liberale kring dat
 we op onze hoede moeten zijn voor misdunk (vooral van radicale Moslims).
 Misdunk zou zelfs strafbaar behoren te zijn - en niet zo'n klein beetje
 ook; het zou hier gaan om een zwaar vergrijp. Er kan niet zwaar genoeg
 gestraft worden.

 Hier moet men ongelovelijk voor oppassen. Het sociaal-liberalisme ont-
 wikkelt zich stap voor stap richting fascisme. Die 'Toekomst' waar de
 sociaal-liberaal altijd zo bezig mee is en waar hij (zij) 'voor gaat',
 is weinig anders dan een Duizendjarig Rijk. De 'Vrijheid' van de so-
 ciaal-liberaal houdt in dat men geen kant meer opkan. Erger nog: men
 wil niet alleen zelf geen kant meer opkunnen, ook anderen dienen zich
 aan die vrijheid te commiteren. 't Is maar wat men onder vrijheid ver-
 staat.

 Wat is er nou tegen om al dit soort ideeen te laten varen ? Pas dan
 wordt ons denken echt vrij. Pas als we alles niet langer dermate pre-
 cies weten dat alles misloopt, zijn we vrij.

 Onzekerheid is het enige dat bestaat, de rest vult de mens steeds zelf
 in. Of hij dat nu 'God' of 'Vrijheid' noemt.