een ietsist, en geen athe ïst was Re: COC maakt lijst 'weigerambtenaren'

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Thu Feb 15 12:33:51 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

w.t. jouwstra schreef:
>  REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  -----Oorspronkelijk bericht----- Van: owner-d66 at nic.surfnet.nl
>  [mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl] Namens Henk op xp Verzonden:
>  woensdag 14 februari 2007 20:17

>  Ronald Plasterk is toch een ietsist, en geen atheïst?

Laat ´em dat maar niet horen, Tjerk. :)

http://evolutie.blog.com/1119192/
"
'Ietsist' is een term door Plasterk uitgevonden en is zelfs in de dikke
VanDale terecht gekomen. Iets waar Plasterk terecht trots op is! Volgens
hem is 'ietsisme': er is iets! Er is méér dan je denkt! Mensen in deze
groep hebben het het geloof in een persoonlijke God achter zich gelaten.
"

http://bieslog.vpro.nl/programma/bieslog/news.jsp?news=14120009
"
zondag 14 september 2003 14:45

Bietsisme?
een zondagse overpeinzing

Ronald Plasterk, bedenker van 'ietsisme'

De discussie lijkt verstomd.
Eind 2001 blies columnist Ronald Plasterk zijn woordvondst 'ietsisme'
nieuw leven in.
Zij die geloven dat er toch 'iets' moet zijn tussen hemel en aarde - een
meerderheid van de bevolking? - noemde hij aanhangers van het 'ietsisme'.

In NRC-Handelsblad volgde een serie artikelen en Thijs Wöltgens deed in
De Groene Amsterdammer een duit in het zakje.

Nu horen we niets meer over iets.

Jammer, want ik hoopte op een antwoord op mijn vraag.
Ik geloof namelijk niet.
Niet dat er 'iets' is, maar ook niet dat er 'niets ' is.
Met andere woorden: men moet mij helemaal niet met de vraag aankomen!

Als men mij dus vraagt: 'Gelooft u?', kijk ik de vragensteller aan en
knijp de lippen stijf opeen.

Mijn vraag: hoe heet deze denkwijze, waarbij men dus geen vragen stelt,
die met geen mogelijkheid te beantwoorden zijn?

Ja, ik weet het, het zenboeddhisme komt een eind in de richting, maar
die levensbeschouwing wordt ook gezien als 'weg tot bevrijding' - je
moet worden opgeleid om tot inzicht te komen en dat toch sektarische,
leerscholerige bedoel ik niet.

Mocht ik alleen staan in mijn geestelijke worsteling, dan noem ik het
voorlopig het 'bietsisme', maar ik geef deze naam graag voor een
algemener begrip.

Om te laten zien dat dit probleem mij al lange tijd bezighoudt, kunt u
hieronder nog een keer horen, hoe ik deze denkwijze ooit in een lijflied
heb trachten te vangen.
"

.. daar kan ik geen ietsist van maken, Tjerk. Immers: "Als men mij dus
vraagt: 'Gelooft u?', kijk ik de vragensteller aan en knijp de lippen
stijf opeen." Zie ook: "Ik geloof namelijk niet. Niet dat er 'iets' is,
maar ook niet dat er 'niets ' is. Met andere woorden: men moet mij
helemaal niet met de vraag aankomen!"

http://www.examedia.nl/columnx/modules/news/article.php?storyid=4270
"
Ietsisme is een woord dat voor het eerst een paar jaar geleden in een
column werd gebruikt door de natuurkundige Ronald Plasterk. Ondanks dat
dit woord van een natuurkundige komt, vind ik het eigenlijk meer een
levensbeschouwelijk woord, zeg maar een GV-woord. In de politiek kennen
we al het H-woord (Hypotheekrenteaftrek) dus wellicht kennen we ook
binnenkort het GV-woord als uitdrukking. In tegenstelling tot Minister
Pechtold durf ik het GV-woord wel in de mond te nemen. Volgens Plasterk
verwijst Ietsisme naar de uitdrukking of zegswijze van mensen die niet
zozeer meer in een hogere macht als God geloven, maar menen dat er toch
wel iets moet zijn. Dit iets laat zich moeilijk omschrijven en wordt
door Plasterk, Ietsisme genoemd. We kennen dus binnenkort naast het
Protestantisme, Katholicisme en Humanisme ook het Ietsisme.

Met de opneming van het Ietsisme in het Van Dale Groot Woordenboek van
de Nederlandse taal is de weg geëffend voor de erkenning van een nieuwe
levensbeschouwelijke stroming in Nederland; het Ietsisme. Het zal niet
lang duren of de woorden Ietsist (aanhanger van het Ietsisme) en
Ietsistoloog (iemand die het Ietsisme wetenschappelijk bestudeerd)
vinden ook hun plaats in de Dikke Van Dale. Geestelijke verzorgers bij
de krijgsmacht dienen er rekening mee te houden dat zij binnen
afzienbare tijd er een nieuwe collega bij krijgen: de Ietsistiaan. Het
zal de geestelijk verzorger zijn voor al die mensen binnen de
krijgsmacht die menen in iets te geloven, behalve in zichzelf of in God.

U zult begrijpen dat ik hier aan het overdrijven ben en wellicht denkt u
dat ik zelfs te ver doorschiet. Maar in tijden waarin veel mogelijk
lijkt te zijn en er weinig meer zeker is, is het geen vreemde gedachte
dat het Ietsisme een nieuwe levensbeschouwelijke stroming gaat worden.
Ronald Plasterk was de redactie van het Van Dale Groot Woordenboek dan
ook zeer erkentelijk dat het door hem nieuw gevormde woord opgenomen zou
worden in het standaardwerk van de Nederlandse Taal. Hij noemde zelfs
dat hij nu onsterfelijk zou zijn geworden en dit terwijl de beste man
baanbrekend onderzoek doet naar het bestuderen van DNA-structuren. Iets
wat mij veel ingewikkelder lijkt dan het bedenken van nieuwe woorden.
Hoe ijdel kan een mens zijn?
"

http://weblogs.nrc.nl/weblog/formatie/2007/02/14/iedereen-welkom-op-de-kar-van-balkenende/
"woensdag 14 februari 2007 door jan vis

    De kruiwagen van Balkenende
    <http://weblogs.nrc.nl/weblog/formatie/2007/02/14/iedereen-welkom-op-de-kar-van-balkenende/>

kikkers.gif
<http://weblogs.nrc.nl/weblog/formatie/wp-content/uploads/kikkers.gif>De
ontknoping is verrassend en mijn aanvankelijke déjà vu-gevoel (de grote
overeenkomst met de formatie van het kabinet-Cals) is verdwenen.
Balkenende IV is een optelsom van tegenstellingen geworden: christenen,
moslims en atheïsten, fervente voorstanders van de Europese Grondwet
(Timmermans) en luidruchtige tegenstanders (Plasterk en Rouvoet),
creationisten dan wel aanhangers van “intelligent design” (Maria van der
Hoeven) en overtuigde Darwinisten (Plasterk) — alles kan meerijden op de
kar van Balkenende. Grootvader Donner zou gruwen van het gezelschap
waarin zijn kleinzoon terecht is gekomen.

De vraag is natuurlijk of al die tegenstellingen er nog veel toe doen.
Het electoraat heeft er niet zo veel boodschap meer aan. Dat kun je zien
aan de massale volksverhuizingen bij de verkiezingen. Partijpolitici
doen in de campagne nog een beetje alsof (Bos óf Balkenende), daarna
niet meer (Bos én Balkenende).

Goed beschouwd lijken de verschillen niet veel groter dan die tussen
Albert Heijn en C1000. Pragmatisme alom; het oude D66 — nog niet
sociaal-liberaal — zou tevreden zijn.

De enige structuur in het ongestructureerde gezelschap is de verhouding
katholieken/protestanten bij het CDA en de mannen/vrouwen bij de PvdA.
Formele gelijkheid, naar geloof dan wel naar geslacht.

Er zitten grote ego’s bij, en niet zo veel ervaring. De voorzitter van
de ministerraad zal het nog moeilijk krijgen. Maar de oppositie ook,
want als dit kabinet vooral gaat doen wat de hand te doen vindt
(pragmatisme) en de theoretische tegenstellingen laat rusten, kan het
nog lang goed gaan. Daar komt nog bij dat de homogeniteitsregel niet
meer doorslaggevend is, zoals bleek bij de allerlaatste crisis van
Balkenende III over het generaal pardon, toen verschillende ministers
verschillende meningen mochten hebben.

In maart wordt de nieuwe ploeg onderworpen aan een massaal referendum in
de vorm van de Statenverkiezingen. Balkenende IV krijgt dan nog het
voordeel van de twijfel. Daarna wordt het wat moeilijker: wat willen we
met Europa? Den Haag zal wel afwachten hoe de in april te kiezen Franse
president dat probleem gaat aanpakken. Maar als de Fransen opnieuw een
volksstemming houden kunnen wij niet achterblijven. Daar kan ook de Raad
van State niets tegen doen.

*Jan Vis* /is oud-informateur, voormalig senator voor D66, en oud-lid
van de Raad van State.
"
/

Henk Elegeert