Brinkhorst: 'Lousewies spreek ik niet meer'

Tue Feb 13 18:36:45 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  Vrij Nederland
Datum: 13 februari 2007

Laurens Jan Brinkhorst: 'Lousewies spreek ik niet meer'

In Vrij Nederland haalt Laurens Jan Brinkhorst, vice-premier en minister van
Economische Zaken in het tweede kabinet-Balkenende, deze week hard uit naar de
D66-fractie. 'Ze moeten niet zeggen dat we zijn vermorzeld door CDA en VVD.
We zijn puur door eigen toedoen onder de stoomwals terechtgekomen. We waren
ingehuurd voor een klus en die hebben we niet afgemaakt. Door de vaandelvlucht
van D66 zitten we nu met een kabinet van christelijke mannenbroeders opge-
scheept.'

Teleurgesteld is hij vooral in Lousewies van der Laan: 'De dag nadat ze frac-
tievoorzitter was geworden, zei ze dat zij en zij alleen de baas was. "Ik zet
de lijn van de partij uit, want ik ben nu de leider." Dat zei ze, terwijl de
lijsttrekker nog moest worden gekozen. Lousewies trok de omgekeerde conclusie
uit Uruzgan die ik had getrokken. Je zou zeggen: een ezel stoot zich niet twee
keer aan dezelfde steen. Maar de fractie deed dat wel. Vol overgave.'

Brinkhorst beschrijft zichzelf als 'een vogel die in volle vlucht werd neer-
geschoten.' Met Lousewies van der Laan wil hij niets meer te maken hebben:
'Met Boris Dittrich heb ik nog goed contact, Lousewies spreek ik niet meer.'

--------
(c) 2007 Vrij Nederland