Felle kritiek D66 op regeerakkoord

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Feb 7 21:15:46 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink wrote:

> Op woensdag 07-02-2007 om 20:26 uur [tijdzone +0100], schreef Hein van
> Meeteren:

> Waarmee je wilt zeggen dat, als ik /niet/ twijfel. je gewoon mij mijn
> vrijheid laat? Of ga je toch stiekem denken dat ik wel zég dat ik het
> zeker weet, maar misschien toch wel....
> Kortom, hoe ga jij voor mij oordelen, Hein?

Nee, Martin, nu draaien we in cirkeltjes rond. Nummer één is vrijheid
van keuze. daarin kunnen we elkaar de hand schudden. Nummer twee is wat
te doen als er twijfel ontstaat. Wiens woord is waarheid? Wiens wens/wil
is wet? Stel jij ligt op sterven en komt er zelf niet meer uit. Nu eens
vragen om euthamnasaie, dan weer erop terugkomen (je kent de wereld van
de hospices, neem ik aan, dan weet je waarover ik het heb). Wat dan? In
die periode van verwarring en vertwijfeling is palliatieve zorg een
zegen. Zelfs als verhoogde morfine toediening de dood sneller naderbij
brengt (de dood komt toch, in deze fase, maar komt zachter en pijnlozer,
wel iets sneller). Welk alternatief heb je? De stoere praat over
zelfbeschikking is geheel weggevallen. Wat blijft is een om liefde,
aandacht en zorg smekend mensenkind dat moet sterven en in paniek is.
Geef dan die zorg, en ga geen steriele praatjes over euthanasie
verkondigen. Wie dat niet ziet is kil, dat is mijn stelling.