Participatie is . .

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Dec 3 23:38:24 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 30-11-07 heeft Fritz van Rikxoort<fritz at rikxoort.demon.nl> het
volgende geschreven:
> Inspraak wordt in ieder geval vaak als het eerste ervaren,
> als excuus om kiezers de wil van regenten op te leggen.

Inspraak vs. participatie, is er geen verschil, Fritz?

Het ´spel´ (b)lijkt vooral bedoeld het ´draagvlak´ zelf te
organiseren, waarbij de PvdA vooral een hoofdrol wenst op te eisen.
Zelfs Bos was hier bij een bijeenkomst  -die eigenlijk voor de
bewoners zelf bedoeld was- tot mijn grote verbazing aanwezig. Gevolg:
de hele Pfda kliek eiste van de (beperkte) zitplaatsen op en daanaast
nog wat ambtenaren, die kennelijk ook geinformeerd waren over zijn
komst. Er was naast de vertegenwoordigers van de deelnemende partijen
in het project voor nog slechts een handjevol bewoners ruimte, nou ja,
aan de zijkant.

> Vandaar dat Amsterdam Zuidoost zonodig eerst "voorspraak" organiseert,
> waarbij burgers hun wensen en ideeën kunnen melden,
> nog voordat er zelfs maar beleidsvoornemens zijn

Hetgeen (voorspraak) als ´breekijzer´ dienst kan doen in een later
stadium. Van echte inventarisatie vooraf en belangen mee te nemen is
in feite geen sprake, Fritz?

M.a.w. ´participatie´ is (eigenlijk) slechts in het belang van de regenten ?

> (uiteraard zijn er wel concrete problemen en randvoorwaarden,
> en van elders of eerder ervaringen met oplossingsrichtingen).

Uhmm ...??? Uiteraard?
Ligt dat duidelijk gecommuniceerd en vooraf, ter inzage, Fritz?

Henk Elegeert