Participatie is . .

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Dec 3 23:08:32 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 30-11-07 heeft Marcel van Dalen<m.dalen10 at chello.nl> het volgende geschreven:
> Twee definities:
> Ach, dat verschilt per overheid;

Behoorlijk ....

> De ene lokale overheid laat de inwoners meeschrijven met het voorbereiden
> van beleid (goed voorbeeld: de gemeente Boxtel);

Hoe ziet zoiets eruit,  Marcel?
Er worden (hier Venray) wel mensen uitgenodigd (Cultuurbeleid) maar
die zitten (zo ervaar ik het) niet echt te wachten op kritiek. Van
buiten het circuit zelf om komt er m.i. te weinig input,  en heeft men
leiver de handen op elkaar voor het bestaande, en zelfs datgene wat
men vervangen heeft en voor anderen onmogelijk heeft gemaakt.

> De andere lokale overheid, bijvoorbeeld de gemeente Ede, laat de inwoners
> achteraf participeren in het lezen van door de raad vastgestelde stukken.

Dat lijkt me: het beleid door de strot duwen. Maar het geeft tevens
aan dat ´participeren´ een vage term is,  en men de burger er niet
echt voor kan interesseren, lijkt me.

> En nu komt ook nog staatssecretaris Van der Knaap als burgemeester naar Ede.

Onvoorstelbaar. Zo uit het uitzendbureau (voor politici/bestuurders):
"de Haagse Stolp"? ;)

Denk je, hé, kan er weer eens een frisse wind gaan waaien,  wordt men
opgescheept met een oude rot. :(

> Hij bewaart louter stukken in het nationaal archief (kwestie Spijkers!!).

De handgranaten, dacht ik. Wat was zijn rol? (ben ik even kwijt)

Henk Elegeert