Betekenis 'liber'

Mon Dec 3 11:21:05 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>,
>Hmm, als gymnasiast mag ik constateren dat je niet kunt omgaan met
>klassieke woordenboeken.

 Wees maar niet bang, ik ga hier niet de taalkundige uithangen... (ik
 heb niet zoveel met taal, ik ben immers zo'n wiskunde-piefie).
 Neemt niet weg dat ik er in het onderhavige geval niet naast zit. Een
 gemeenschappelijke stam van beide takken (die immers verweven zijn)
 ligt nogal voor de hand. Daarenboven zit er een dubbele bodem in waar
 gebruik van kan zijn gemaakt (de dingen zijn niet wat ze lijken).

 Ik zag dat Martijn Meijering <mmeijeri at XS4ALL.NL> het Pond erbij haalde
 - prima aanvulling want Libra is ook letterlijk een Romeinse/Spaanse
 pond (daar zullen de 'Spaanse matten' die Sint Nicolaas aan boord van
 zijn stoomboot heeft, dat zijn immers ook munten, wel vandaan komen),
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Roman_units_of_measurement

>Je vergeet nog dat er een oude god van de vruchtbaarheid was die
>Liber heette - dat moet je als ultiem skepticus toch raken, lijkt me.

 Ja en neen...

 Liber is dezelfde God als Bacchus en is een manifestatie van Osiris
 (Osiris werd opgesplitst door de Grieken en Romeinen in een God van
 de onderwereld Hades/Pluto en een van de landbouw/vruchtbaarheid/wijn
 Dionysus/Liber - ook wel: Bacchus). De verschillende Pantheonen cor-
 responderen niet altijd 1 op 1, helaas. Soms moet men naar de astro-
 logie kijken om ze aan elkaar te knopen (en er zitten fouten in Wiki-
 pedia), soms moet men net even iets verder kijken, soms zijn er sub-
 mythologieen en moet men de grote lijn in de gaten houden.

 Neemt niet weg dat ik dit inderdaad had behoren op te merken want dit
 komt vast nog wel eens van pas. Ik heb het zojuist toegevoegd aan,
    http://www.fluks.combidom.com/peilingen/d66_geel.htm