Betekenis 'liber'

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Dec 3 08:31:43 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hmm, als gymnasiast mag ik constateren dat je niet kunt omgaan met
klassieke woordenboeken.. In dit geval weet je niet het onderscheid tussen
zelfst naamwoord en bijv. nmw. Het znw 'liber' betekent inderdaad bast,
boek. Je vergeet nog dat er een oude god van de vruchtbaarheid was die
Liber heette - dat moet je als ultiem skepticus toch raken, lijkt me. Maar
het bijvoeglijk naamwoord 'liber' betekent toch echt vrij,ongehinderd etc.
In het oud-romeins recht had je zelfs de uitdrukking liberum alqd habere,
over iets de vrije beschikking hebben, etc. En daar komt het woord
liberalisme van. Kortom, houd je bij je stiel, klimatologie.
hv,u
-----