Het wikipedia gedoe, was Re: 'Pols'

Thu Apr 26 07:29:18 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 26-apr-2007, at 0:01, Henk op xp wrote:

> Het wikipedia gedoe waar Hein mee nu worstelt balanceert
> juist op die lijn. Echter, Hein wordt daar nu beperkt door de
> opvattingen van een moderator (of -ridicule- ingestelde/ge-
> hanteerde regels).

Moderatie op Internet is niets bijzonders.
Zo zijn er legio fora op Internet die worden gemodereerd.

> Die verder gaan, en vooral voorbij gaan aan Hein´s vrijheid van
> handelen/spreken.

Flauwekul. Hein kan nog steeds handelen en spreken.

> Een reactie, die en in de omvang en/of
> diepgang, zijn handelen ernstig belemmeren. Dat ook niet
> overziet, kennelijk.

Hoe kom je erbij dat de consequenties niet worden overzien?

> Hein wordt daardoor beperkt in zijn mogelijkheden zichzelf
> tegenover anderen in bescherming te nemen, en sterker, moet
> (willoos) toezien hoe anderen (niet eens in staat een zich een
> beeld te vormen) daarover ´oordelen´, maar bovendien
> wegkijken voor de consequenties door hen veroorzaakt.

Flauwekul. Hein kan nog steeds handelen en spreken.
Ook op Internet.

> In menselijke termen worden beiden aan de aan hen opgelegde
> lot overgelaten.

Beiden? Hein en BriBri bedoel je?
Aan de aan hen opgelegde lot overgelaten?
Wie heeft Hein en 'BriBri' dan opgelegd om als idioten te keer te
gaan op een project dat bedoeld is om een encyclopedie te bouwen?

> Ik hoef hier niemand uit te leggen hoe complex de situatie (Muijz/
> Meet)
> is in termen van vrijheid van handelen tov elkaar, zeker in een
> construct
> als internet, en in casu Wikipedia.

Helemaal niets gecompliceerd aan; op Internet geldt de Nederlandse
wetgeving.

(In dit verband moet de jurist Van Meeteren mij toch eens uitleggen
hoe zijn hier regelmatig beleden gekwaak over zorgvuldigheid
zich verhoudt tot zijn strafbare uitingen jegens mij op deze lijst en
elders op Internet.)

> Er is daar (Wikipedia) bijzonder slecht nagedacht over de ´ruimte´
> die men elkaar dient te bieden.

Er is juist heel goed over nagedacht: het bouwen van een encyclopedie
staat voorop. Gebruikt een gebruiker de vrijheid die het project biedt
om tegen andere gebruikers tekeer te gaan, of gebruikers te bedreigen
dan volgen er maatregelen.

> Het ´muilkorven´ als maatregel waarbij
> de irritatie-meting over het verschijnsel (een pavlov-reactie) de
> doorslag
> vormt, acht ik volstrekt onacceptabel. Het doet aan Internet als
> communicatie middel geen enkel recht.

Wikipedia is geen Internet. Wikipedia is een klein onderdeel van het
Internet.
Om de gedachten te bepalen: stel dat jij een XP-hobbyclub hebt en Hein
komt daar andere clubleden beledigen en bedreigen. Dan kun jij Hein
verbieden om nog langer op de club te komen. Simpel. Daarmee
behoudt Hein zijn vrijheid van handelen en spreken, maar niet in jouw
clubhuis. Dergelijke vrijheden zijn nu eenmaal nooit absoluut.

> Ik snap in die zin het Kafkaainse dat Hein moet ervaren. Hij
> heeft zich via DB.NL juist ingezet voor vrijheid op het Internet,
> en nu juist wordt geconfronteerd met (belachelijke) beperkingen.

Hein heeft regelmatig de vrijheid die Internet biedt gebruikt voor
het beledigen en bedreigen van anderen.

> Zowel Muiz (moet kunnen schrijven) als Meet (moet ook kunnen
> schrijven/corrigeren, zich zelf ergens tegen in bescherming kunnen
> nemen), en dat wordt hen nu (door de muilkorf) onmogelijk gemaakt

Wat een flauwekul.
Zoals ik al vaker tegen Hein heb gezegd: maak een website aan en
zet alle informatie met betrekking tot DB.NL online.
Als Hein niets te verbergen heeft, kan iedereen dan zelf tot de
conclusie komen dat mijn beweringen over hem iedere grond missen.

Steevast miezert Hein er dan vandoor; de website is er niet, en als
ik hem om bepaalde stukken vraag (bestuursbesluiten bijvoorbeeld)
krijg ik geen antwoord.

In plaats daarvan strooit Hein allerlei aantijgingen jegens mij rond.
Ook op Wikipedia heeft hij dat weer gedaan.
Allemaal afleidingsmanoeuvres.

> Een ´afkoelingsregime´ in de Muijz/Meet polarisatie?!
> Hoe kom je erop, en hoe kun je duidelijker maken daar totaal
> niets van begrepen te hebben?

Welnu, het heeft gewerkt; ik heb mij niet meer inhoudelijk met het
artikel bemoeit, en Hein ook niet.

Alleen duikt sindsdien ene BriBri op die hetzelfde malle taalgebruik
als Hein hanteert en zich van hetzelfde IP-nummer bedient, en van
wie wij moeten aannemen dat zij de advocaat van Hein is en tijd
heeft om aan een Wikipedia-artikel over haar cliënt details toe te
voegen en andere gebruikers met juridische aktie te dreigen als
zij haar/Heins zin niet krijgt.......

Erik vdMb