bio ethanol

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Apr 20 23:21:09 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ethanol heeft voor -en nadelen. Prudent gebruik van biologische brandstoffen is aan de orde. In ieder geval worden de fossiele brandstoffen door ethanol vervangen, en dat is voordeel voor het klimaat en de fossiele reserves. Vervolgens moeten we kijken naar de emissie-nadelen en de voedsel-productie-consequenties. Ethanol uit mais, bijvoorbeeld, betekent, soms, dat mensen minder mais kunnen eten. Dat is onacceptabel. Maar landbouw areaal dat anders onbenut zou blijven, zoals in Brazilië, en nu ingezet wordt voor bio-brandstoffen, dat is winst.
Dus een nuchtere winst-verlies rekening lijkt me nuttig. En geen persoonlijke vendetta's en gelijkhebberigheid. Dat hoort in Virginia thuis, niet hier.