Tegen het stamgevoel

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Thu Apr 19 14:32:03 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:
>  Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL>,
>
>  Verhofstadt houdt er een deterministische/antropocentrische visie op
>  na.

Hij is ook erg selectief. Het "gesloten denken – van bijvoorbeeld het
moslimfundamentalisme – is een gevaar voor het individu",
noemt ie bedreiging, maar dat geldt elk fundamentalisme? Zo ook het
liberalisme, christendom, etc.

"En het bedreigt onze vrije, open samenleving", lijkt me zwaar
overtrokken. Bovendien, dat deed het altijd al, so whats new?

De burger bang maken? De politiek zelf is het grootste gevaar voor het
individu. Het
moet dit, het moet dat en allemaal om dat poiltici van nu denken invloed
uit te moeten
oefenen op gedrag van de burger. Zelf geven ze er blijk van niet of
nauwelijks tot
veranderen in staat te zijn.

De bestuurlijke vernieuwingen ten spijt, maar ik zie echt weinig
verandering. En al helemaal niet ten positieve...

>  Hij schrijft,
>
>  Het gaat er niet om dat we wellicht (nog) niet alles weten, de
>  wereld/het heden *zelf* is indeterministisch.

Hoezo ? Veel ligt toch vast in wetmatigheden en/of vormt anders
onderdeel van proces!?
Bohr. "Anders uitgedrukt: we kunnen niet het heden kennen en tegelijk
ook de toekomst",

Dit lijkt me essentieel. Ik kan niet het deeltje zelf mee volgen en
tegelijkertijd de golven zien. Het is een van de twee.

".... , we moeten rekening houden met onvoorspelbaarheid en
onwetendheid.", maar dan gaat het over andere zaken, lijkt mij.

>  Met een al dan niet
>  voorspelbare toe- komst waarin we mogelijk meer weten dan thans het
>  geval is, heeft dat niets te maken.

"Toekomst" is toch per definitie niet te duiden! Ja, ´íets´ dat voorbij
het heden ligt, maar het is onmogelijk te overzien welke invloeden op
dat moment van toepassing zullen zijn. Dan kan ik deels Bohr wel weer
volgen....

Tsja, politici ..... die veranderen zelfs beleid terwijl ze (nog) niets
weten. :)
Om vervolgens te verklaren dat het werkt, al weten ze zelf ook niet waarom.

Verhofstadt zegt min of meer; als mijn kennis maar groeit doe ik het
altijd goed! :) De toekomst is immers onvoorspelbaar. ;)

Zo ken ik de politicus wel inderdaad. :))

Henk Elegeert