Hetze?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Sep 30 21:22:32 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Vragen wij katholieke kandidaten naar hun oordeel over de uitspraken van
> de
> Paus?
>  Vragen wij kandidaten van Nederlandse komaf naar hun oordeel over de
> politionele acties?
>  Vragen wij Salima Belhalj wat ze vindt van de Westelijke Sahara?
>  Vragen wij Joodse kandidaten naar hun oordeel over de Israelische
> nederzettingenpolitiek?
>  Het is gewoon een toets op de politieke correctheid van Turkse
> kandidaten.
> Die moeten zich weer eens dubbel bewijzen. Meten met twee maten.

Dat is inderdaad niet terecht. Ik vermoed dat dit bedoeld is om in te
spelen op onderbuikgevoelens t.o.v. immigranten, net zoals ik dat bij
Hirsi Ali denk. Toch blijft het een kwalijke kwestie dat de Turkse
autoriteiten de genocide blijven ontkennen. Plaatsvervangende schaamte,
soms een mooi eufemisme voor de ander zwartmaken, lijkt me niet de
oplossing. Maar de vraag blijft.

Is het terecht om van Turkije te eisen om de genocide op de Armeniers te
erkennen voor ze mogen toetreden tot de EU? En hoe zit het met de positie
van de Koerden en de erkenning van Cyprus?

Ik heb zo mijn twijfels over de motieven van politici in Frankrijk en
Duitsland die dit soort eisen aan Turkije willen stellen. Naar mijn idee
probeert men het zo te spelen dat ze Turken zichzelf zouden moeten
vernederen voor ze tot de EU zouden mogen toetreden, en dat in de
verwachting dat ze daartoe niet bereid zijn. Als vurig voorstander van
Turkse toetreding zit dit mij erg dwars.

Maar de eisen zelf lijken me eigenlijk terecht. Hoe zou je het dus zo
kunnen  inrichten dat het geen vernedering is? De huidige EU-lidstaten
hebben historisch zelf genoeg op hun kerfstok. In het Nederlandse
koloniale verleden zijn denk ik genoeg zwarte bladzijden te vinden
(slavenhandel, Atjeh, misschien nog wel meer waar ik geen weet van heb).
Belgie heeft de genocide in Kongo, GB wandaden in India en noem zo maar
op. Zou het niet mooi zijn als de huidige EU-leden zelf eerst het goede
voorbeeld gaven?