LvdL over vrijzinnigheid

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Sep 28 12:33:53 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> democratische en
>
> Toch heeft ze gelijk.... :-)

Haha, ja? Ik denk het niet. Vrijzinnigheid kan ook bestaan in een
systeem waar slecht onderwijs is (denk aan Sovjet Unie, daar zaten heel
wat vrijzinnige tiepjes te rebelleren tegen de dogmatici van de
Communistische partij). En vrijzinnigheid kan ook bestaan los van de
democratie, misschien JUIST los van de democratie, want alleen in een
autoritaire, intolerante, niet democratische omgeving laten de ECHTE
vrijziniiggen zich horen en zien! En waarom moet je economische
vooruitgang of ontwikkeling hebben om VRIJZINNIG te zijn? Die vrijheid
zit in je ziel, in je hoofd, in je tenen, niet in de maag of de
portemonne....

> Ze misbruikt louter een begrip dat het hare niet is.

> Sociaal-liberalisme heeft geen eenduidige definitie. Dus nu D66 het
> sinds 1998 als ondertitel draagt, lijkt het me het verstandigst om te
> lobbyen voor een vrijzinnig-democratische uitleg daarvan. In die zin
> vind ik deze bijdrage van Lousewies dan ook positief, zij het niet
> echt sterk....

Geef mij maar het liberaal-democratische label (als je zo nodig een
label wilt... ;-))))