Liberaal Democratische Partij - best interessant!

Aris B. B.Aris at TWEEDEKAMER.NL
Thu Sep 14 10:26:54 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kaj,

Ze kunnen al onze standpunten van ons overnemen of jatten, maar één ding is niet te jatten (tenzij  het uitzonderlijke geval dat Docters in zijn overstap massaal navolging vindt): Die D66-ers zijn zulke aangename, beschaafde en enthousiaste lui. Niet het verbetene van de SP-ers, niet het slaafs achter de Leider (zelfs een droogkloot als Melkert!) aanhollen van de PvdA, niet het zalvende van het CDA en niet het patjepee-er-ige van de VVD.
  Ik was inderdaad een enthousiaste Lousewies-adept, maar ik zet me nu vol in voor D66, inclusief lijsttrekker en leider Alexander. De issues van Lousewies blijven ook na haar vertrek van het Binnenhof bestaan; bedenk dat onze campagneleider Bert Bakker een nog grotere, meer uitgesproken Lousewies-man was dan ik! Ik blijf voor de nieuwe issues waar Lousewies actief naar zocht (en waarvoor ze de steun van Terlouw kreeg!), en loop dus niet slaafs achter Alexander aan.

  En ik sprak gisteren degene die op het Partijsecretariaat achter de telefoon zit. In 1982, het grootste rampjaar van D66 in de afgelopen 30 jaar, zat ik achter diezelfde telefoon en dagelijks kreeg ik toen minstens 20 boze opzeggers die de Ledenadministratie moesten hebben. Ik vroeg haar wat haar ervaringen zijn, en die zijn totaal anders: enige keren per week een opzegger, maar ook mensen die zich aanmelden als lid, en het saldo is meestal ruim meer aanmelders dan opzeggers.

  Mijn ervaringen zijn kortom totaal anders dan in 1973 (toen echt niemand D66 zag zitten: "bijwagen van PvdA") en in 1982 ("rechts want jullie bleven zitten toen PvdA de deur van het kabinet-Van Agt II achter zich dichttrok" als reden voor gemiddeld 120 opzeggers per week); ik heb sterk de indruk dat ons inderdaad gebutste profiel bij de kiezers opknapt, en dat er weer potentieel voor D66 is. De peilingen van Maurice De Hond op www.peil.nl geven dat ook wel aan: nadat we om Verdonk uit de coalitie stapten, groeide dat potentieel ineens sterk, volgens De Hond speciaal bij "linkse" kiezers.

  Juist omdat we nog maar één zeteltje in de peilingen hebben zal niemand van de grote drie zijn pijlen op ons richten; bij ons zijn immers nog amper kiezers te halen. Dat geeft ons de kans ongestoord de kiezers op te zoeken en ons zo terug te vechten. Als we niet in paniek raken (en ik zie daar geen symptomen van) en onverstoorbaar, optimistisch campagne blijven voeren, kunnen we het beter doen dan velen nu denken.

Bernard