Liberaal Democratische Partij

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Thu Sep 14 10:06:11 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Zoals ze in het zonnige Cuba zouden zeggen: opportunismo o muerte!

Martijn,

Ik ga niet voor Hein spreken want dat kan hijzelf uitstekend. Maar ter
Hein's verdediging wil ik wel dit aanwenden: als hij niks anders was geweest
dan een cynische opportunist, dan was hij nooit een jaar uit de partij
gestapt maar had hij in het geniep een bende revolutionairen gekweekt om op
het juiste moment op achterbakse wijze toe te slaan en Pechtold / Van der
Laan / wie dan ook van het schild te ellebogen.
Maar dat deed hij allemaal niet. In plaats daarvan liet hij zijn hart
spreken via zijn voeten, en liep een jaar lang weg, woest als hij was over
de in zijn ogen verkeerde richting en beslissingen van en door de
partijleiding. Als hij daadwerkelijk de opportunist is waarvoor jij hem
houdt, dan was hij juist gebleven - en wat, zo vraag ik je, is erger? Iemand
die zijn hart en geest volgt en radicaal het roer durft om te gooien zodra
iets hem helemaal niet bevalt, of iemand die zijn mond houdt en in een
donkere nis gaat zitten afwachten terwijl er dingen met zijn partij gebeuren
die hem helemaal niet bevallen?

Ik zou het wel weten. Oh - en ik ben zelf trouwens ook zo'n 2 jaar lang geen
lid geweest, en wel om grotendeels dezelfde redenen als Hein.
Dus wat nu? Ben ik nou ook een cynische, opportunistische verrader?

Kaj