Liberaal Democratische Partij - best interessant!

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Sep 14 01:05:30 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Aris B. wrote:

>Beste mensen,
>
>Wat hoor/lees ik nou? "D66 is al ingestort"?  Gelul!

Beste Bernard, ik kan me jouw optimisme goed voorstellen en ik bewonder
die ook. Ik zeg net tegen m'n vriendin: zo'n partij is niet alleen een
politiek fenomeen, maar ook een familie, een padvindersclub, zelfs een
beetje een sekte. En je laat je familie niet afzeiken, je komt óp voor
je pandvindersclub, en in de sekte is kritiek intern op beleid of
leiders vrijwel altijd verraad en "disloyaal".
Ik geloof best dat alles aan de Laan van Meerdervoort er goed uitzag.
Feit is wel dat D66 in de peilingen landelijk één zetel heeft. Wie had
dat ooit gedacht? Als ik een half jaar geleden één zetel zou voorspellen
voor september 2006 dan was ik opnieuw gestenigd, gehageld en aan de
wilgen gehangen. De verrader.
Ik gun jouw en mijn D66 het allerbeste toe. Maar wat ik écht wil is een
echt succesvolle, overtuigende, integere liberaal democratische
beweging/partij in dit land. Een ware LibDem. En dat wil jij ook.
Ik ben nooit zo'n familieman geweest. Dus al dat gelul over loyaliteit
komt me wat overdreven over. Staat me zelfs tegen, wat intimideert
individuele afweging en vrijheid. Ook sektes hebben me altijd
tegengestaan, al dat gedoe rond verraad en trouw en follow the leader
maakt me moe. Ik ben een man van trouw aan jezelf, de weg kiezen die bij
JOUW past, en dat is soms loslaten van het bekende en zoeken naar nieuwe
wegen. Ik heb mijn hele leven niet bij dezelfde werkgever gezeten, ik
ben drie keer geswitcht van werkgever. Ben ik een verrader? Ik ben op
m'n veertigste zelfstandig ondernemer geworden, ben ik disloyaal aan m'n
eerder bazen? Nee, ik volg een eigen koers. Ik ontwikkel me en zoek naar
vormen die bij mijn ontwikkeling passen.
In mijn ogen is D66 vrijwel dood. Maar wonderen kunnen gebeuren. Ik
geloof echter niet meer in wonderen. Ik ga ervanuit dat Alexander en
Ageeth (met wat geluk) in de kamer komen. Schluss. Daarmee nemen jullie
genoegen, dat is jullie keus. Ik weet dat in Engeland een LibDem partij
bestaat die succesvol is. Waarom? Door een integer en radicaal standpunt
in te nemen. Door herkenbaar te zijn voor de kiezer. Door niet teveel te
sjoemelen met de eigen beloften. Daar ga ik voor. Ga je eigen weg en hou
je rug recht.
Heus ik wens jou en D66 alle succes toe. Dus niets is ingestort! Ga ervoor!