Liberaal Democratische Partij - best interessant!

Aris B. B.Aris at TWEEDEKAMER.NL
Thu Sep 14 00:47:38 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste mensen,

Wat hoor/lees ik nou? "D66 is al ingestort"?  Gelul! Ik kom net van een bomvolle afdelingsvergadering van Den Haag waar we het Verkiezingsprogramma grondig doorgewerkt hebben, onderbroken door de presentaties van ruim 10 Kamerkandidaten. Mensen als Ingrid van Engelshoven, Gerben-Jan Gerbrandy en "mystery guest" Kaisa (nummer 3 bij de SAC) gaven steengoede presentaties binnen de minuut die ze kregen.
  De atmosfeer was:"OK, we zitten moeilijk, maar met dit programma en deze kandidaten kan het nog heel wat worden".

Sommigen zullen dan zeggen: leuk en aardig, maar dat zijn veertig geheide D66ers in een zaaltje. In de boze buitenwereld ligt het echter totaal hopeloos...

  Die tegenwerping kan ik weerleggen met wat ik persoonlijk afgelopen zaterdag meemaakte, zeker vergeleken met mijn ervaringen op dezelfde plek bij de Gemeenteraads-Campagne. Bijgaand een korte impressie.

"In West Den Haag Nichts Neues: het weekend na de presentatie van onze (geadviseerde) Kamerkandidaten en ons concept-Program  reed de welbekende donkergroene "D66 Stem-Bus" van de afdeling Den Haag al weer uit om op straat campagne te voeren. Zoals de Britse Liberals-leider (in de jaren'60) Joe Grimond zei: "I allways lead my troops TOWARDS the sound of gunfire"...
  In een stralend middagzonnetje parkeerden we de bus op de hoek Conradkade/Laan van Meerdervoort bij een C-1000 supermarkt en aan het begin van de winkelstraat Reinkensstraat. Met een man of 8 inclusief onze beeldschone afdelings-voorzitster Michaela installeerden we een tafeltje onder een D66 parasol, pakten de door de afdeling vervaardigde stapel flyers (voorzijde de program-samenvatting op hoofdpunten van de website; achterzijde hoofdlijnen van Haagse D66-politiek) en gingen aan het werk.

  Het verschil met de gang van zaken tijdens de Raadscampagne in februari was enorm. Niet alleen was het weer uitstekend (toen was er een koude wind met soms een hagelbui), maar ook de REACTIE UIT/VAN HET PUBLIEK viel op.
  Toen we in februari op meerdere plekken langs de Laan van Meerdervoort (dus op dezelfde plek als nu) folderden, had je regelmatig mensen die kortaf lieten weten, niets van D66 aan te willen pakken.
  Daarvan was nu amper sprake; de meeste mensen pakten de flyer graag aan; en er kwam iemand op me af om meer over de Kandidatenlijst te weten (dat bleek een papieren lid te zijn). We stonden regelmatig in geanimeerde gesprekken met burgers/kiezers; en de stemming over en weer was prima. Mensen liepen soms om, staken even de weg over, om een flyer bij ons op te halen; dat is me in de Raadscampagne zelden gebeurd.

  Afgelopen dinsdag was me bij het politieke café van D66 Den Haag al opgevallen, dat de stemming onder de leden optimistisch, strijdbaar, vrolijk is; ons team folderaars straalde dat zaterdag ook uit; maar nog belangrijker: de mensen die we ontmoetten toonden zich ontvankelijk voor ons optimisme, en velen wensten ons het beste.

  Van een uur of 12 tot twee uur 'smiddags hebben we staan folderen; en we hadden moeite, ermee op te houden.

Kortom: volgens mij hebben we bij de campagne een ontvankelijk publiek, en dus een vruchtbare electorale voedingsbodem.

  Uit 30 jaar D66-campagne-ervaring zeg ik: in Den Haag moet er veel gebeuren wil de stemming die in het begin van de campagne heerst, omslaan. Ik heb dus goede verwachtingen voor deze Kamercampagne!"

En voor het geval mensen zeggen dat D66 niets klaarspeelt: wie uit het Europees Parlement was donderdag, vrijdag en in het weekend steeds op de radio over de Amerikaanse leugens over CIA-vluchten? Onze Sophie in't Veld. Niet Katalijne Buitenweg van GL, helemaal niemand van de SP of PvdA...
Wie herinnerde woensdag in het Spoeddebat in de Kamer minister Bot aan eerdere uitspraken van hemzelf, dat als het anders zou zijn dan minister Rice toen tegen hem gezegd was, hij dat als "Vertrouwensbreuk" zou betitelen? Onze Fatma Koser Kaya.

Bernard Aris