Liberaal Democratische Partij

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Sep 14 00:43:40 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink wrote:

> Die komt, lijkt me, in aanmerking voor de gotspe-van-de-maand-prijs.
> Vier jaar geleden hebben we hier uitgebreid op deze lijst
> gedebatteerd. We waren het vaak eens, maar lang niet altijd. Dat je
> tegenkandidaat was voor Thom vond ik prima (maar je opmerkingen als
> zou je de enige zijn die het 'gezag' tartte vind ik een
> diskwalificatie van je zes of zeven, als ik het me goed herinner,
> mede-kandidaat-lijttrekkers, een die /ik/ niet voor mijn rekening zou
> willen nemen).

Feit: in 2001 waren er geen zes of zeven kandidaten. Dat was in 2002,
voor de verkiezingen van 2003. In 2001 (voor de TK verkiezing van 2002),
was ik als uitdager van Thom de Graaf de eerste die niet meedeed aan
voorgekookte kandidaatstellingen.

> Vervolgens zeg je luidkeels je lidmaatschap op.

Luidkeels? Ik zegde mijn lidmaatschap op en omkleedde het met redenen.
Wat nou luidkeels? Dat de pers erover schreef is niet mijn maar hún keel.

> Kan ik billijken.

Dat is goed om te horen.

> Ik was het niet met je redeneringen eens, maar als je meent, dat je
> niet meer met democratisch genomen besluiten binnen een club leven
> kunt, dan vertrek je.

Nee, je mist the point totaal. De besluiten waartegen ik me keerde waren
NIET, ik herhaal NIET democratisch genomen. Het Waddenzee debacle is een
één tweetje geweest van bewindslieden en fractie, waarvoor later met
pijn en moeite wat draagvlak is geronseld binnen de partij. De
Irak-oorlog kwestie was het NIET uitvoeren van een democratisch genomen
congresbesluit, dat niet werd uitgevoerd door onze vertegenwoordigers.
Juist het ondemocratische gehalte van de D66-top (fractie,
bewindslieden, bestuur) deed me besluiten een jaar dat lidmaatschap aan
de wilgen te hangen.

> Buitengewoon respectabel. Ik hoop dat ik in gelijke omstandigheden
> hetzelfde doe.

Ik hoop het ook.

> Maar vervolgens kom je terug, luidkeels verkondigend dat er binnen D66
> /niets/ veranderd is, dat het nog steeds een pokkenzooi is waarvan
> niets deugt.

Heb ik dat gezegd? Feiten graag (je lijkt de SAC wel). Ik hgeb gezegd:
ik kom terug om maar één reden: Lousewies heeft als eerste promi binnen
D66 het lef gehad D66 ZELVE ter discussie te stellen. Hehe, eindelijk.
iets dat ik al jaren en jaren roep (verrader! Verrader!). Dát proces
wilde ik wel ingaan, en dan helemaal, dus ook als
lijsttrekkerskandidaat. Met partijvernieuwing als basisprogram (zie mijn
website). Dus niks pokkenzooi. Ik zag (even) nieuwe hoop voor D66. Die
hoop is nu voor groete delen vervlogen.

> Je stelt je kandidaat voor het lijsttrekkerschap en voor de lijst.
> Terwijl de reden waarom je eerder vertrok, volgens je eigen
> uitlatingen nog steeds bestaat...

Juist, en dan loop je niet weg, dan ga je de strijd aan, ook echt
ehelemaal aan. Hetgeen ik deed dit voorjaar, met als grote kans een
publieke vernedering, maar dat nam ik op de koop toe. Ik heb de
verandering binnen en van D66 als enige kandidaat 100% als programma
opgevoerd. Men koos Pechtold. Prima. Ook Lousewies trok haar conclusies.

> Als de SAC je op een onverkiesbare plaats zet, kan ik me de
> teleurstelling daarover indenken.

Gelul, niets teleurstelling. Stel eens een vraag. Ik was en ben
opgelucht. Duidelijkheid is een groot goed. De SAC heeft een duidelijke
keuze gemaakt.

> Ik was ook niet blij met de mij toegedachte plek.

Projecteer dat dan niet op mij, OK?

> Maar ik heb me teruggetrokken, omdat een voorkeursactie over /mij/ zou
> gaan, en niet over de partij en de idealen waar ik voor strijd.

Wat is daar mis mee? Je wilt toch wat? Overigens over dat terugtrekken:
ik kon me niet eens terugtrekken, want de hele handel heeft zich
razendsnel en onaangekondigd in tijd afgespeeld terwijl ik op de Cariben
verkeerde. Ik kwam pas 10 september terug, en toen was erugtrekken reeds
geen optie, wegens het verstrijken van de termijn.  Maar dan nog: ik had
me niet teruggetrokken omdat ik onvrede voelde  over m'n plaats. Beetje
laf, maar soit.

> Als jij een vent bent, trek je je terug, óf ga je het gevecht aan.
> Maar dan ook helemaal.

Juist, en dat gevecht, beste Martin, ga ik al jaren aan met een
stervende partij die gedragen wordt door cynisme en machtspelletjes.

> Dan ga je niet openlijk koketteren met een pas opgerichte nieuwe club.

Lul niet, ik koketteer geenszins. Ik deel iets mee. Ik maak een lijst
deelgenoot van een afwegingsproces en jij mag dat interpreteren zoals je
wilt, maar leg me geen intenties in de schoenen die ik niet heb. Ik word
hier zo moe van.

> Als je iets open doet, doe het ook weer dicht.
> Als je iets begint, maak het af.

Waarom trek je je dan terug?

> En jij vindt mijn naamgenoot cynisch?\

Ja.