Gratis kinderopvang voor werkenden

Griendt, W.E. van de (BBT) w.e.vandegriendt at UTWENTE.NL
Tue Sep 12 18:01:53 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dag Henk,

Ik kan geen calculatie maken, maar ik heb een idee dat er wel wat
voordelen opwegen tegen gratis kinderopvang. En voordelen die ook een
vorm van compensatie (kunnen) zijn voor mensen die geen gebruik van deze
regeling kunnen maken.

Kosten:
- meen ergens tussen de 300 en 400 miljoen per jaar.

Voordelen:
- Hogere opbrengst inkomstenbelasting
- Hogere afdracht sociale premies (premies kunnen omlaag? Of gebruiken
vrouwen gemiddeld meer dan het huidige gemiddelde en maken daardoor meer
gebruik van sociale voorzieningen, waardoor premies omhoog gaan? Ik heb
geen idee)
- Hogere afdracht aan pensioenfondsen (premies kunnen omlaag?)
- Hogere productie van bedrijven (hogere opbrengst omzetbelasting)
- Meer inkomen, meer consumptie (hogere afdracht BTW), meer werk?\
- misschien wat vergezocht, maar een hoger geboortepercentage omdat werk
en kinderen makkelijker te combineren is? Dan later meer kinderen die
pensioenen, sociale premies e.d. kunnen betalen en voor ons kunnen
zorgen als we in verpleegtehuizen verblijven.

Ik heb geen idee of het tegen elkaar opweegt en/of dat mensen die er
geen gebruik van maken hier dan ook geen voordeel van hebben (door
lagere premies, belastingafdracht, etc.). Probleem blijft dat bij
veranderingen het nooit zo geregeld kan worden dat niemand er op
achteruit gaat. De vraag is of in het algemeen de kosten opwegen tegen
de voordelen en dat er geprobeerd moet worden om te kijken of de mensen
die schade ondervinden gecompenseerd kunnen worden. Dit hoeft niet in de
vorm van een directe geldelijke bijdrage, maar dat kan dus ook in de
vorm van lagere kosten of lagere afdrachten.

Met vriendelijke groet,

Wim