Economiseren (was: Re: Stemadvies)

Sat Sep 9 08:52:26 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder,
>Mensen begrijpen het niet en denken dat het aan hen ligt. Neen dus, het
>ligt aan het economiseren.

 Wat betreft dat economiseren...

 Economiseren is het vertalen van de werkelijkheid in economische begrippen.
 Uit het feit dat economiserende politici het doorgaans ernstig met elkaar
 oneens zijn, volgt dat dat vertalen niet erg is gelukt. Het behelst eerder
 een transformatie van de werkelijkheid naar een ideologie dan iets concreets
 waar men wat mee kan.

 Wie er geen ideologie op nahoudt, gaat voor de werkelijkheid zelf in plaats
 van voor dergelijke transformaties. Persoonlijk vind ik het leuk om de werke-
 lijkheid weer wel te mathematiseren (het conceptualiseren in mathematische
 begrippen, wiskunde is immers de taal van het denken) maar dat is een geheel
 ander proces. Dat doet men om geen denkfouten te maken, dus om te vermijden
 dat men in de bagger van een ideologie terecht komt en vast komt te zitten.

 Iedereen moet maar eens voor zichzelf nagaan of men zich de echte grote
 politici van het verleden herinnert vanwege het economiseren of inhoudelijke
 zaken...   :-)

 Wat mij betreft vallen economiserende politici vreselijk door de mand.

 Marc Fluks, Amsterdam