flexibele arbeidsmarkt?

Elma Ouwehand e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Thu Sep 7 13:49:10 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 7-sep-2006, om 12:36 heeft Kaj het volgende geschreven:

> Kijk, en hier spreekt dan weer een ware sociaal-liberaal met een
> vleugje
> Opschudding (lees je mee, Fluks? :P )

jammer 'Opschudding' mag ik niet op, van firefox of safari?

> Ik wierp direct tegen dat zoiets uiteindelijk zal leiden tot
> polarisatie,
> met de politiek (en uiteindelijk de werkgevers) aan de ene kant, en
> NGO's
> als vakbonden aan de andere kant. Daartussenin: een diepe kloof die
> electoraal ook de kop op zal steken - de oude keuze tussen 'links'
> (vakbonden) of 'rechts' (werkgevers) stemmen.

die kop is dus allang opgestoken. ;)
ik werk al jaren aan mijn eigen bruggetje. ;)

> Als het de intentie van D66 en andere politieke partijen is om
> vakbonden op
> korte termijn juist weer machtiger te maken, dan moet je *juist*
> polariseren. Binnen no-time krijg je dan namelijk een situatie
> zoals in
> Frankrijk, waar vakbonden om de zoveel weken het land platleggen en
> 'by
> popular demand' de politiek alsnog hun wil opleggen.

klopt

> De politiek wordt dan uiteindelijk in de armen van de werkgevers
> gedreven,
> wat zal leiden tot een dodelijke patstelling waar niemand meer
> uitkomt. (Zie
> ten enenmale Frankrijk.)

een zwart scenario
onderdeel van het spel 'zwart vvd'?

> De NGO's "dicteren" de politiek helemaal niets. Soms zullen zij
> denken dat
> ze die macht hebben, maar dat valt enorm tegen. Het Poldermodel
> heeft twee
> doelen:

volgens mij het allereerste doel: de goede vrede bewaren door beter
te communiceren en eerst te praten met mensen die ergens wat van
afweten. waren het niet de waterschappen die letterlijk het eerst
polderden?
en later al die andere doelen dus ook.

> 1. De Nederlandse economie vooruit helpen en 2. De arbeidsrust
> bewaren (wat
> zorgt voor stabiliteit, wat de economie ook helpt).
> De vakbonden begonnen zich de afgelopen jaren te roeren omdat ze
> merkten dat
> die arbeidsrust voor hun funest is; omdat problemen na overleg
> "toch wel
> opgelost worden" zien weinig jongeren nog het nut van een
> vakbondslidmaatschap.

psies

> Lekker makkelijk ook: je hoeft niet eens meer lid te zijn van een
> vakbond
> want een (voor werknemers nadelig) probleem wordt tot een zouteloos
> compromis gemaakt en vervolgens wordt dat compromis 'algemeen bindend'
> verklaard. Hoppa,  klaar.

zo lijkt dat dan
luie mensen creëren hun eigen valkuilen. gaat vanzelf, hoef je geen
schepje voor te gebruiken
schepjes zijn voor ijverige mensen en dijken. ;)

> Gevolg: vakbonden beginnen 'm te knijpen en dus luidruchtiger te
> worden want
> hun machtsbasis - honderdduizenden leden, ooit - valt stukje bij
> beetje weg.

klopt ook
imo tijd voor een nieuwe vorm
want in poldernederland zijn dinosaurussen zoals vakbond en parlement
stijl negentiende eeuw te zwaar, te langzaam, die zakken door de bodem.

> En juist door die luidruchtigheid hebben ze bepaalde slapende
> honden wakker
> gemaakt die al jaren het Poldermodel ten grave willen dragen -
> vanwege de
> zogeheten dictaten die de vakbonden aan de politiek zouden opleggen
> binnen
> dat model.

klopt ook
en 'de politiek anno negentiende eeuw' denkt dat het poldermodel
vervangen moet worden
domme gedachte

> Het klinkt paradoxaal maar als je als politicus de macht van de
> vakbonden
> wilt inperken, en het primaat weer echt bij de politiek wilt
> hebben, dan
> moet je het Poldermodel dus juist omarmen, geheel volgens het
> adagium: 'keep
> your friends close, but your enemies closer'. Het duurt wat langer
> maar
> uiteindelijk heb je je doel dan bereikt. Belangrijk is dan wel dat je
> tegelijkertijd de werkgevers op dezelfde afstand moet zetten als
> politiek,

heel goed gezien

> want doe je dat niet, dan winnen de vakbonden op de langere termijn
> juist
> weer aan (aantrekkings)kracht.

en zo is dat
goed gedaan kaj, druk baasje, zo te zien op google. :)

gr elma