Persbericht D66 inzake verkiezingsprogramma

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Thu Sep 7 11:05:45 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De belangrijkste onderscheidende boodschap uit het programma is dat we
zogenaamde buitenstaanders meer kans moeten geven in onze
poldersamenleving waarin uitsluiting te vaak is getolereerd. Dat lijkt
me een terechte analyse en het verbaast me dat Henk V te U het hier zo
stellig mee oneens is gezien zijn kruistocht tegen de zogenaamde
multiculturele samenleving die voortgekomen is uit dezelfde cultuur
van verzuiling en de bijbehorende onverschilligheid tov 'anderen'.

Is deze discussie gevoerd in de partij de afgelopen jaren? Van afstand
wat moeilijk te volgen voor me, maar ook meer in zijn algemeenheid
krijg ik de indruk dat het programma kwaliteit en consistentie mist,
wellicht juist door een gebrek aan grondige partijbrede discussie. De
vorige programmacommissie, waar ik zelf deel van uit maakte, werd in
1998 aangesteld en kwam in 2002 met een programma na een hele reeks
van discussiestukken, fringe meetings op congressen en speciale
bijeenkomsten in het land. Nu is de programmacommissie (aangesteld
door het LB en niet meer door het congres) slechts een beperkte tijd
samen en dat toont zich m.i. in de kwaliteit van het programma.

Anyway, ik ben het eens met BErt en MArtijn dat vakbonden zich meer
zouden moeten gaan richten op ondersteuning van werknemers in de brede
zin, en minder op het verkrijgen van macht om zelf te sturen. Dat
lijkt me ook een logische lijn voor een vrijzinnig-democratische
partij.

Overigens is Italie het schrikbeeld van een samenleving waar vakbonden
en werkgevers gezamelijk de macht weggetrokken hebben bij de gewone
werknemer en werkeloze, die beiden volkomen de klos zijn. De managers
verdelen de winsten en de CAO werknemers krijgen een slavenloontje,
zelfs de uitmuntende lieden, want er is geen enkele flexibiliteit om
kwaliteit en toegevoegde waarde te waarderen. Het is ofwel je
aanpassen aan het systeem, ofwel je echte talenten vergooien en via
vriendjes maken je een managementpositie verwerven, of de vlucht naar
het buitenland maken.

Groeten,
Mark Giebels, die niet zo van geinstitutionaliseerde machtstructuren houdt.