Reclamevrij

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Wed Sep 6 14:07:16 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Neen Bert, helaas niet. Glenn heeft gelijk. Bij het Nederlands moet aan
mekaar geplakt worden, net als bijvoorbeeld bij (het verre verwante)
Sanskriet.

Die taalregel maakt het Nederlands er overigens niet leesbaarder op. En het
NL is toch al slecht leesbaar, omdat wij geen of nauwelijks accenten
aangeven, geen nadruktekens (meestal ligt de nadruk op de eerste
lettergreep), en tegenwoordig te weinig komma's. En met al die verschillende
e's is het voor een niet-routineuze spreker al helemaal moeilijk. Ik vind
dat in de Slavische talen met latijns schrift toch veel mooier geregeld:
Tjechisch, Pools, Sloveens en Kroatisch. Daar worden veel diacritische
tekens gebruikt, waaronder accenten. Alleen is dat lastig bij het gebruik
van de computer, zeker met de bij ons gebruikelijke Amerkikaanse
toetsenbordinstelling (!).

Overigens hoop ik van harte dat jij - en Fatma - op verkiesbare plaatsen
komen!

#raimond de tempe