Determinisme door Nobelprijswinnaar

Tue Sep 5 10:53:00 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk van Lingen <henk at VANLINGEN.NET>
>Als ik het met juist herinner zei 't Hooft in het stukje dat ie Einsteins
>uitspraak 'God dobbelt niet' onderschreef en verwacht dat een unificatie
>theorie eerder deterministisch is dan dat ze in termen van kansen is
>gesteld, zoals de quantumtheorie.

 Ja precies.

 Ik heb als student nog eens colloquium van hem gehad over dit onderwerp.
 Ik had me toen net de vereiste wiskunde eigen gemaakt maar het bleef vrij
 lastig.

 Als je het heel simpel wil zeggen dan begrijpt iedereen wel zo'n beetje
 wat de zwaartekracht is (algemeen relativistisch is het de unificatie
 van massa/ruimte/tijd; massa is equivalent met de structuur van ruimte-
 tijd), maar als men naar het subatomaire kijkt (daar is eigenlijk geen
 ruimte-tijd maar wel massa), dan moet die massa ergens anders vandaan
 komen. Als dat probleem is opgelost, dan zijn we een eind opgeschoten.