Kranten moeten subsidie hebben?

Kaj Leers mail at KAJLEERS.NL
Tue Oct 31 13:12:03 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Wat is het verschil met andere industrien?
>Mogen journalisten niet in de WW komen of zo, men noemt het een verschraling. De >meeste mensen
lezen het nieuws op Internet of zien het op het nieuws. Het zal toch >niet gaan over de bezorgers
gaan (combineren) want dan komt het NMA in zicht, >niet bij de journalisten, ik snap het even niet
hoor.
>Tja, de reklame-inkomsten gaan verloren aan de gratis kranten. Dan blijven die >inkomsten er toch
alleen niet op dezelfde plek.

Enorm mee oneens. Ik vind het echt van de zotte dat dit uberhaupt serieus voorgesteld wordt want
Ger slaat de spijker op de kop: waar was diezelfde meerderheid in de Tweede Kamer toen het om
NedCar in Borne ging?
"Ja, nee, nou, kijk, eh, we *kunnen* als overheid niet echt bijspringen want dan worden we terecht
beschuldigd van staatssteun..."

En daarnaast: 'bedreigde kranten', dan heb je het dus over NRC Handelsblad, Volkskrant, Trouw van
PCM, en het AD van PCM en Wegener.

Welnu, PCM is eigendom van Apax, en die investeerder heeft een heleboel centjes, en Apax zou het
helemaal ge-wel-dig vinden als hun uitzuig-constructie (want dat is wat ze met PCM flikken) nog
eens aangevuld wordt met staatssteun.

Sterker, Apax wil met 49 procent instappen in...die nieuwe gratis kwaliteitskrant, die -- zo blijkt
uit in ieder geval 1 onderzoek -- direct zou zorgen voor een abonnementendaling van 25 procent voor
Volkskrant, Trouw en NRC Handelsblad samen.

Dus in plaats van de belastingbuidel trekken zou men in Den Haag op zijn hoogst eens een gesprekje
kunnen voeren met Apax. Over investeringen, enzo.

Kaj