weer eens goed nieuws

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Sat Oct 28 22:23:05 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Dat lijken me ook zeer geldige argumenten.
Precies. En dat zorgt er dus voor dat je een hele groep mensen als overheid
nu opjaagt één bepaalde richting uit, die van werk. Maar al wat je doet is
dus die groep mensen keihard tegen een muur duwen.

> Algemeen verbindende CAO's
> maken dat je daar geen lagere loon voor kunt onderhandelen om toch een
> baan te krijgen.
Is de issue niet. Je gaat er nu vanuit dat als ouderen maar voor een lager
loon willen werken, zij zullen worden aangenomen. Terwijl dat:
1) gezien de argumenten om ouderen niet aan te nemen dus niet klopt;
2) jongere ouderen net als jongeren ook gewoon zaken als hypotheken e.d.
hebben die betaald moeten worden.

>Overigens is het lang niet altijd zo dat ouderen minder
> interessant zijn dan jongeren, de juiste ervaring kan heel waardevol zijn
> en bijvoorbeeld ook een hoger salaris mogelijk maken. Het hangt helemaal
> van de functie en de kandidaat af.
Als wat je zegt de realiteit zou zijn, dan hadden mijn beide ouders nu een
wereldbaan. Helaas, moeder 52, vader 58. Die kunnen het gewoon schudden.
Nogmaals: er is bij veel bedrijven een schreeuwend gebrek aan personeel,
juist ook op managementfuncties. En toch wordt iemand als mijn vader, met
een management-CV van heb ik jou daar, nérgens aangenomen. Nu leidt het CWI
in Groningen hem maar op tot consultant.
Zie je het voor je?
Een man van 58 die zich al zo'n 4 jaar helemaal kapot solliciteert maar
nergens een poot aan de grond krijgt, wordt door het CWI maar verteld dat
juist hij langdurige, vooral oudere werklozen moet gaan vertellen hoe ze
weer een baan kunnen krijgen. DAT is nou pappen en nathouden en simpelweg
omdat het CWI donders goed weet dat mijn vader 'onbemiddelbaar' is.

Het is gewoon Kafka.

Kaj