Leren van fouten: D66 miste in 2002 'derde weg'

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sat Oct 14 10:18:09 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vreekamp wrote:

> Waarom ik anderen niet heb (hoeven/kunnen) overtuigen van de fouten van
> D66? Dat is niet nodig, Bart,

Dat is niet nodig? Heb je nou zelf ideeën of heb je ze niet?

Een voetbalsupporter kan balen omdat zijn club het slecht doet, maar in
een partij gaat het niet om het getal maar om de inhoud.

Macht maakt het mogelijk om dingen door te drukken zonder anderen echt
te overtuigen. Maar wil je dat eigenlijk wel? Invloed is als anderen
bereid zijn om dingen van je over te nemen. We hebben gezien in
Balkenende II dat macht uiteindelijk niet werkt als je de anderen niet
weet te overtuigen. En dat geldt volgens mij ook voor de grote partijen.
Alleen duurt het dan wat langer voordat teruggedraaid is wat slechts met
machtspolitiek doorgedreven is.

> ze zijn allang weggelopen als lid en/of
> kiezer.

Alweer die peilingen in de hoofdrol, en niet de ideeën.

Uiteraard, als een andere parij je beter past, dan is het logisch om
daar, actief of passief, heen te gaan.

Het gedweep met de CU kan ik niet goed volgen overigens. Voor mij hebben
ze hun integriteit verloren door het recente optreden van Israël te dekken.

Bart