Leren van fouten: D66 miste in 2002 'derde weg'

Sat Oct 14 11:00:01 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ger Arts <gmw.arts at HOME.NL>,
>Nog niemand heeft de voordelen van de EU eens op een rij kunnen zetten en
>dan de nadelen ernaast.

 Dat is de reden waarom de voorstanders van de EU altijd weer aankomen met
 'als we geen lid van de EU zouden zijn, dan zou het allemaal nog erger
 zijn'. Op die manier redeneren ze de nadelen weg met een onberedeneerbaar
 voordeel dat ze zowaar aan de nadelen ontlenen. Een mens moet er maar op-
 komen.

 Dat doen ze ook met de prijzen voor energie, kabel/internet en de zorg.
 Het is gewoon een liberale truc om zich niet voor het wanbeleid te hoeven
 verantwoorden. Van te voren zeggen liberalen altijd dat 'de burger
 (liberalen noemen 'burgers' trouwens 'consumenten' of 'het publiek') er
 alleen maar op vooruitgaat', vervolgens blijkt dit nimmer het geval
 (logisch, want er wordt geld verdiend en dat heeft de burger dus opge-
 hoest) en tenslotte heeft de liberaal wel degelijk gelijk want hun beleid
 'verlichtte de ellende' voor de burger. Regeren is immers voortuitzien.

 Op deze wijze werd het liberalisme de afgelopen jaren aan de man gebracht.
 De gevolgen van het wanbeleid werden weggeredeneerd, niet weggenomen.

 Bart Meerdink <bm_web at KPNPLANET.NL>,
>Het gedweep met de CU kan ik niet goed volgen overigens.

 Wellicht omdat het gaat om een fatsoenlijke partij in het politieke
 centrum ?

 D66 moet het verschil aangeven met PvdA (daar moeten de stemmen vandaan
 komen), de VVD (anders komen er sowieso geen stemmen van de PvdA) en het
 CDA (opnieuw: anders komen er geen stemmen van de PvdA), niet met de CU
 (de CU groeit louter omdat het CDA liberaal en onfatsoenlijk is geworden).

 Het is strategisch oliedom zich tegen de populariteit van de CU af te
 zetten als men fatsoenlijke D66-stemmers, die vanwege het liberale wan-
 beleid naar de PvdA zijn gevlucht, wil terugwinnen. Wat men doet en wat
 men wil is dan flagrant met elkaar in strijd.

 Uit dit soort dingen blijkt steeds weer opnieuw dat de D66-hotemetoten
 krampachtig aan hun rampkoers blijven vasthouden en niets van hun fouten
 geleerd hebben. Helemaal niets - ze gaan ijzerenheinig door met datgene
 waar ze nu al jaren mee bezig zijn.

 Marc Fluks, Amsterdam