fatma=goed

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Nov 30 15:35:43 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Het staat er volstrekt buiten, kan ik zeggen.

Wil ik aannemen, Bert. Wilde het wel uit kunnen
sluiten. Dus dank voor je reactie.

> Het ging zo:
> 's Ochtends hoorden en lazen we over het overhaaste besluit van CDA en PvdA om
> hun Turkse kandidaten van de lijst te halen. Snel daarna, om 10.00 uur, hadden
> we (toch al) campagne-overleg. Ondertussen belde Fatma me dat ze werd belaagd
> door de media. Ik vroeg haar even te wachten met terugbellen tot na het
> campagne-overleg.
> Daar aangekomen bleek mijn verontwaardiging (belachelijk om een Nederlandse
> kandidaat vanwege haar Turkse roots extra door de wringer te halen) volledig
> te worden gedeeld door Alexander.

Dat is een interpretatie, Bert.

Mijn indruk is dat er onvoldoende rekening gehouden
is met de genocide zelf. Het daardoor een
verkiezingsitem/-hetze werd, kortom.

Te zeer gereageerd op de 'hetze' zoals het genoemd
wordt.

En alles was in kannen en kruiken geweest als simpel
verwezen was naar het standpunt/de steun van D66
in/voor de motie van de CU, toch?

Ik mag immers aannemen met volledige steun van de
hele fractie.

Wie had daar een speld tussen kunnen krijgen?

 > Mij wordt ook niet gevraagd hoe ik tegenover
> de politionele acties sta (waar n.b. zijn grootvader daadwerkelijk in
> betrokken was), zei hij.

Precies. Slaat allemaal nergers op. Maar het is een
reactie op de eigen interpretatie, toch?

Meten (media) met twee maten ....

> We waren het dus snel eens, hebben standpunt, weblog e.d. geformuleerd en de
> media daarmee gezocht.
> Dat was eind september. Aanvankelijk had niemand belangstelling Dat veranderde
> na ons congres op 7 oktober, waar zijn woorden (het geformuleerde standpunt)
> aandacht trokken.

Aj ... ook dat nog.
Hoe luidde het daar geformuleerde standpunt?

> Vervolgens leidde een en ander zonder enige nadere bemoeienis tot een actie
> vanuit Turkse organisaties en media voor Fatma.

Waarmee duidelijk wordt dat de kwestie groter is dan
D66 zou willen, lijkt me.

Is er (zeker achteraf gezien) ongelukkig gereageerd?

 > Het enige contact dat er
> sindsdien is geweest is één persgesprek tussen Alexander en de Turkse media,
> op verzoek van die media. Dat was ruim een week voor de verkiezingen.

Vanuit Turkije?

Henk Elegeert