felicitaties voor Fatma

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Wed Nov 29 23:25:51 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Natuurlijk blijft het gegeven bestaan dat daar toen dingen gebeurd zijn die wij tegenwoordig etnische zuivering noemen. Je weet wat daaronder verstaan wordt: de Zuid-Slavische oorlogen, Darfur.
Het is uitdrijven van mensen, en als zij geen thuisland hebben, ze dood laten gaan. Indien er wel een thuisland is, nabij, dan bereiken heel wat berooiden dat nog - vaak met verlies van vele familieleden, en alle bezittingen (zelfs alle familiefoto's).

En natuurlijk is het een zaak waarover in Turkije nu eens een open discussie gevoerd moet gaan worden. Net zoals dat hoog nodig was in Oostenrijk - over de gebeurtenissen van WO II en dat Oostenrijk zich niet moet wentelen in de rol van slachtoffer.
En heus, als zo discussie mogelijk is, dan zal ze komen! Zeker na Orhan Pamuk - en anderen.

Maar ik vind het een foute zaak als wij daarover mensen van Turkse komaf hier persoonlijk de maat gaan nemen.
We zouden dan nog veel meer mensen de maat mogen nemen: denk aan de etnische zuiveringen binnen Europa aan het eind van WO II, en kort daarna. De uitdrijving van "Duitsers", ook al woonden ze al generaties in wat daarna Polen werd. En de Duits sprekenden in Sudeten-Duitsland. Ik herinner me nog de reclamebiljetten in Duitse treinen in de jaren 60 van "Deutschland dreigeteild? Nie!" (Voor de jongeren onder ons: het derde deel is wat Pools is geworden, Silezië, en dat wat zelfs nu nog Russisch is: Oost-Pruisen. Oost-Pruisen: deels Polen, deels een roestig stukje Rusland.)
Ik wist natuurlijk toen wel: dat deugt niet. Ik ben maar een halve generatie jonger dan J.J. Voskuil, die in zijn romans nog driftig de maatstok hanteert van "deugde die in WO II?" Maar die romans spelen zich dan ook af in jaren terug - van Bij nader Inzien, tot het eind van Het Bureau.

Maar wie moeten wij tegenwoordig dan wel niet allemaal de maat nemen? Ook als je iemand niet zich publiekelijk wil laten afserveren, tegenover een eigen achterban? Voor het bereiken van een persoonlijke nuance is tijd nodig. Dat is in Duitsland ook wel gebleken. Daarvoor is een voorwaarde essentieel: er moet een vrije discussie mogelijk zijn. Maar geen publieke zelfbeschuldiging van allerlei mensen die alleen als identiteit betrokken zijn.
Ik heb twee huwelijken gehad, in de jaren 60 en 70 - beide vrouwen waren van voor 1940. Een was een NSB-dochter. De andere was een vrouw die zich joods mocht noemen - die alleen geen gevaar had gelopen omdat haar moeder officieel van Oostenrijks katholieke afkomst was. Achteraf bijzonder leerzaam. Maar ik wens niet de maat genomen te worden, noch heb ik ooit over deze zaak ex-geliefden de maat genomen. Eerder was hun leven daardoor in meer of mindere mate getekend.

/raimond de tempe