felicitaties voor Fatma

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Nov 29 23:59:26 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Raimond, ik neem niemand de maat. En ik ben de laatste om iemand te achtervolgfen met verwijten over daden die ouders of grootouders pleegden. Kinderen van NSB-ers: ik weet hoe ze ermee worstelen en lijden onder de beschuldigende vingers van de -achteraf zo makkelijke-  "goeden". Ik geloof dat dat we twee dicussie voeren, dwars door elkaar heen.
Fatma is een politica, van Turkse origine, en kreeg van Turkse stemmers en zetel mee. Daarover gaat het. Hoe heeft ze die zetel verkregen, waarvoor is ze beloond?
Ze is beloond voor zich niet uitspreken in een zaak die álle Turken bezighoudt. En helaas moet ik wederom Nazi-Duitsland als voorbeeld nemen (helaas, want er zijn weinig vergelijkbare issues). In het na-oorlogse Duitsland werd van alle politici gevragd afstand te nemen van de holocaust. Dat was geen meninkje of open discussie, het ging om een scheidslijn aanbrengen in de historie, een onvermijdelijk kleurbekennen.  Met holocaust-ontkenners erd korte metten gemaakt. Zelfs met ontkenners die het goed bedoelden.
Zo ook hier. De massamoord op Armeniërs is een misdaad die zijn weerga niet kende. Een misdaad die erkend is door de VN en die consequent wordt ontkend door een nationalistische Turkse overheid, en nog verbetener wordt ontkend door nationalistische organisaties in het buitenland, die als opdracht hebben de Turken met en ander paspoort te dwingen tot het officiële ontkennings-standpunt.
Fatma weet dit. Ze wist ook dat PvdA en CDA een zware morele en politieke afweging moesten maken, en dat die partijen daar een prijs voor gingen betalen.
Het is onzindelijk om daar gebruik van te maken, hoe mooi je er ook over kan praten. Ze had een simpel antwoord kunnen geven: ik veroordeel de genocide maar wens me niet verder te laten pressen tot meer uitspraken. Meer niet. Ze had die zetel dan niet gekregen, maar dat was mar beter ook. Ik ben nu lid van een partij die en kamerzetel heeft verkregen door sjoemelen met de politieke moraliteit. Dat makt me (wederom) zeer ongelukkig met deze partij.