felicitaties voor Fatma

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Wed Nov 29 14:57:04 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 11/29/06, Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl> wrote:
> Reken maar dat die deal er was, al was hij niet expliciet. Zelfs al was hij niet bewust. FKK wist dondrs goed dat ze deze steun zou krijgen op het moment dat ze ontkende en wegvluchtte in een vaag verhaal.

Ik ben hier niet zo zeker van Hein. Noem me naief, maar volgens mij
was die steun voor Fatma's zwijgen oprecht, vanuit de partijtop. Ze
sprongen voor Fatma (één van hen) in de bres. Daarbij hielp ook dat ze
reeds in de kamer zat, zegt mijn gut feeling. Maar ik geloof wel
degelijk dat de partijtop oprecht niet mee wilde doen aan het grote
zuiveren van Turks-Nederlandse kandidaten. En ik geef ze er nog gelijk
in ook. Ze is immers gekozen door de leden op basis van concreet
functioneren in de kamer. Wat denkt die partijtop wel als ze haar
eruit hadden gewipt. Dat hadden de leden niet gepikt, daar zijn we
democratisch genoeg voor.

Wel neem ik het Fatma kwalijk dat ze zo lang bleef zwijgen en dus op
z'n minste de indruk wekte de genocide te ontkennen en/of een
strategisch spelletje te spelen. Ik 'eis' van de kandidaten van mijn
partij dat ze transparant en eerlijk functioneren. Strategisch
zwijgen, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. En dat verwijt ik
ook de partijtop, dat ze dat strategische zwijgen steunden. En het was
ook nog eens meer dan *niet  ingrijpen* door de partijtop. Pechtold
wekt(e) ook de indruk dat hij het volkomen met Fatma eens was(is), dat
er geen oordeel is te vellen over de betreffende genocide. Een
strategisch spelletje van één, werd daarmee ook nog eens een
inhoudelijk standpunt van D66. Bah.

De partijtop had Fatma meteen op moeten roepen haar mening hierover te
uiten (wat ze dagen later strategisch ingepakt toch nog deed),
vervolgens had Pechtold duidelijk moeten maken hoe de partijleider
hierover denkt (dat er een genocide heeft plaatsgevonden uiteraard),
en dan zand erover. Dat was zuiver geweest. Of er dan ook een derde
zetel ingezeten had, ik heb geen idee, misschien wel, misschien ook
wel vier....

Groeten,
Mark Giebels