felicitaties voor Fatma

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Nov 29 14:01:59 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> van: "Dr. Marc-Alexander Fluks" <fluks at dds.nl>
> datum: 2006/11/29 Wed AM 08:40:28 CET
> aan: D66 at NIC.SURFNET.NL
> cc: Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>
> onderwerp: Re: felicitaties voor Fatma
>
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Hein, je legt voortdurend een link die er niet is.
>
>  Er spelen twee punten:
>    * D66 heeft een kamerlid dat in Turkije geboren is.
>    * Turkije heeft een kleine eeuw geleden Armeniers vermoord.

Turkije heeft een genocide gepleegd, een GENOCIDE. Een massale slachtpartij onder Armeniers. En elke Turk, met of zonder Nederlnds paspoort, heeft daar een mening over. Zo ook Fatma. En nelke Turk weet dat zijn of haar mening repercussies heeft. In npositieve of in negatieve zin. Die link leg ik, ja.

>  Vervolgens leg je een link tussen D66 en die moord omdat in beide zinnen het
>  woord 'Turkije' voorkomt. Dat zou alleen (een heel klein beetje) kunnen als
>  het kamerlid in kwestie zich op enerlei wijze over deze zaak heeft uitgelaten.
>  Maar dat heeft ze nu juist *niet* gedaan.

Nee, Marc, dat heeft ze wèl gedaan. Want je KAN je niet NIET uitlaten over deze kwestie, dat is het dilmma dat elke politiek actieve Turkse burger, met of zonder Nederlands paspoort, dient te aanvaarden. De evasieve wijze waarop Fatma heeft gehandeld is óók en uiting. De facto een relativering/ontkenning. En de gevolgen bleven niet uit: een zetel.

>  zin - uitlaat. Maar die link *is* er domweg niet. Die link werd gelegd door
>  CDA en PvdA - en in reactie daarop door halsstarrig ontkennende Nederlandse
>  Turken. Die kan men op een en ander aanspreken, niet iemand die hier volko-
>  men buiten staat.

Op het moment dat de Christen Unie het onderwerp op de politieke agenda plaatst, en er dus uitspraken moeten worden gedaan door politici, is er veratwoordelijkheid en aansprakelijkheid, in politieke en menselijke zin. Op het moment dat CDA en PvdA dus ontdekten dat er genocide-ontkenners op hun lijst stonden en ze die mensen om begrijpelijke redenen afvoerden is de vraag ook voor andere partijen relevant. Fatma kon er niet onderuit, en wilde er toch onderuit. Ook dat had gevolgen.

>  Uitzondering zou zijn als er een deal zou blijken te bestaan tussen FKK en
>  de ontkennende Turken. Dan heb je zonder meer gelijk. Maar ja, waarom zou
>  men van zoiets uitgaan ?

Reken maar dat die deal er was, al was hij niet expliciet. Zelfs al was hij niet bewust. FKK wist dondrs goed dat ze deze steun zou krijgen op het moment dat ze ontkende en wegvluchtte in een vaag verhaal. Iemand die kamerlid is moet zoiets begrijpen, en is ze te naief daarvoor dan vraag iki me af wat ze in die blauwe bankjes te zoeken heeft.