Hoezo kiezen?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Nov 26 07:41:32 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik snap het denk ik niet helemaal.

?? En volgens Balkje .... ;)

> Eerst gaan we ihkv het dualisme een wethouder er neer laten zetten die
> wordt uitgekozen door de raad of een deeltje ervan. Daarnaast hebben we
> het over een gekozen burgermeester en een premier, net las ik weer wat
> over een informateur.
> Het zal mensen toch een worst zijn door wie ze worden gebeten, de hond
> of de kat.

Met dat verschil dat je dan  wel invloed hebt of het
een smerige hond of een valse kat moet worden. In
elk geval is er dan wat te kiezen.

> Of Balkenende nu wordt gekozen of benoemd, hij komt er toch zitten als
> premier.

Nou nee, ik denk niet dat hij -gemeten naar anderen-
de keuze zou zijn geworden van de kiezer. Je krijgt
er nu gewoon (ongevraagd) een dominee bij.

> Welke regering gaat eens beginnen aan een overheidsvernieuwing

Eens ... De vorige had het in haar programma staan
meen ik. Die belofte hebben ze niet waar gemaakt?
Hun eigen onwil opgehangen aan onvoldoende
draagvlak, misschien?

Ik snap ook niet dat D66 het de coalitie partijen
niet heeft verweten. Het staat mij niet bij, namelijk.

Is het er wel dan ben ik graag bereid mij daarover
te laten informeren, hoor. :) Zeker wat de stand van
zaken is, en op welke onderdelen ... enzo.

> en kan  later nog altijg met gekozenen komen.

EN-EN? Een tijd geleden werd je nog met de term dood
gegooid. Een WIN-WIN, mag ook. :)

> Maar de overheid, dus ambtenaren
> is waar mensen dagelijks mee te maken hebben.

Ja, en de kwaliteit van dat werk stijgt geenszins.
En al jaren niet meer.

> Of het nu het CWI, het UWV, de IND, op het
> gemeentehuis is, het zijn toch de ambtenaren waar
> je mee in aanraking komt.

Klopt, ger. Maar die genieten buitengewone
bescherming, ook als zij blunderen of als 'buffer'
moeten dienen tegen het wanbeleid door hun
broodheren in het leven geroepen.

> Of die burgemeester nu is gekozen of benoemd.

Dat is waar, maar je zou ook het apparaat kunnen
laten afhangen van die ploeg die de burgemeester
meeneemt. Ben je er ook vanaf als je dat zou willen
en meteen ook een eind kunnen maken aan die kliek
die zich nu ten dienste stelt van het bestuur/de
burgemeester/de van de vaak al jaren heersende
coalitie. Je kunt dan ook ingeval van misbruik
misbruik in welke vorm dan ook overgaan tot
vervolging. Ze zouden van hun 'bescherming' af zijn
die hen nu (te) vaak tenonrechte in het zadel houdt.

Het fabeltje van een pluriform samengesteld
ambtenaren apparaat daaraan hecht ik geen enkel
geloof meer.

Als ze dan toch onderdeel uitmaken van het
machtsblok dan moeten ze als onderdeel daarvan maar
wegestuurd of verkozen kunnen worden. Met goede
afspraken over hoe alles gedocumenteerd en
gearchiveerd moet worden, en met een gedegen
controle daarop, en klaar is kees.

> Ambtenaren dienen uit te zoeken of je ergens recht op hebt of niet, dat
> hoort het bij te blijven maar helaas.

Precies. Dat moet goed geregeld zijn en
gedocumenteerd, en welke ambtenaar welke beslissing
neemt en hoe daarop controle plaats vindt, toch?

> En als je ergens recht op hebt hoort dat geen
> maanden te duren maar zo snel mogelijk.

Conform afspraken? Er worden maar wetten gewijzigd
zonder dat de consequenties daarvan voldoende worden
overzien. De hele reeks van jou hand is een
bloemlezing van het falen van de wetgevers in dit land.

> We noemen het ook wel de vierde macht en die is
> er wel degelijk.

Geen twijfel over mogelijk. Vaak te zeer tendienste
van de broodheren.

> Een IND-medewerker die het verschil niet kent tussen periode(4
> weken)loon en maandloon hoort die dingen niet te beoordelen. Een
> CWI-medewerker die alleen de administratie doet en een puinhoop maakt
> van vacatures, zoals op heel veel plaatsen hoort daar niet.

Krijg zo iemand nog maar eens aangesproken op
zijn/haar falen ?!?!

> Een keuringsarts die alleen keurt op de
> cijfertjes van een minister is geen arts maar een
> trendvolger.

Politiek van kleur, en niet uit te sluiten andere
afwegingen meeneemt in de uiteindelijke beoordeling.

> Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Zeker weten. De welzijnsscene is er nog zo een. Wie
controleert die? Waar moet je zijn bij schendingen
van rechten? En als die nu juist door die
(dergelijke) organisaties (zelf) worden gepleegd?

> Het gaat niet meer oer het recht of onrecht an mensen maar over centen
> en cijfertjes.

Eens, ger. Hoogervorst legt voor de laagst betaalden
een hoge financiele drempel voor de deur van hun
huisarts. Niet hun gezondheid maar zijn zogenaamde
besparing is hier argument.

> Voorbeeld:
> Iemand is voor de helft afgekeurt met een ruggewervelbeschadiging. In
> eerste instantie helemaal maar er wordt gezegd dat hij het wel  kan. Er
> is niks veranderd maar toch. Hij kan 10 minuten of zo lopen maar de
> functie wordt parkeerwachter, 8 uur per dag lopen dus.

Met de scootmobile, kom kom ger. ;) Volgens Balkje,
moet je uitgaan van de mogelijkheden die iemand
anders er nog in ziet, uhm sorry, nog heeft ....

> [...]
> peroon zelf, och wie het betaalt is lood om ouder ijzer.
> Laten we het maar niet hebben over de belastingdienst, daar is
> tegenwoordig heel wat mogelijk. Net zoals in de gezondheidzorg, en de
> energievoorzieningen, gewoon een hele grote puinhoop. En die wordt
> steeds groter met de omvormingen in zo'n korte tijd. De administraties
> kunnen dit gewoon niet aan.
>
> Als we nu daar bv. eens beginnen en dan gaan denken over het kiezen van
> mensen. Lijkt mij een meer logische volgorde.
>
> Ik heb het niet kunnen vinden in de programma's, wie wel?

Ik weet ook niet waar de verkiezingen wel over
gingen, ger. Nergens over, volgens mij ....

De politici willen allemaal in het midden gaan
zitten en de kiezers rest geen andere mogelijkheid
dan de extremen links en rechts daarvan op te zoeken.

Terecht verliezen de traditionele linkse partijen,
behalve zij die echte verandering willen.

Henk Elegeert