Derde zetel: met de hakkenover de sloot!

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Thu Nov 23 14:54:05 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 11/23/06, Henk van Lingen <henk at vanlingen.net> wrote:
> Hm, inderdaad. Een klein sommetje met die voorlopige cijfers suggereert
> zelfs dat het een restzetel betreft:
> 9787769/150=65251 *3= 195753, 191054/3=63684.
> Die lijkt dus nog niet geheel zeker.

Ach, er wordt in de moskee voor gebeden, dus dat komt wel goed...

Dat D66 het ooit nog eens van het meest anti-vrijzinnige
maatschappelijk middenveld zou moeten hebben om overeind te blijven...
:-(

> Ik vind bijvoorbeeld de Dierenpartij heel wat onzinniger dan de SP.

Zekers.

> Het afgrijzen en de verachting waarmee in D66-kringen meestal over de SP
> wordt gesproken heeft mij altijd verbaasd.

Eens, ik beschouw ze als een welkome aanvulling in het parlement.
Zeker als het over het uitvoeren van een kritische controle door het
parlement gaat. Het is geen partij die niemand tegen het hoofd durft
te stoten, zoals bv. de PvdA. Zowel nationaal (SER) en internationaal
(VS). En ze volgen ook niet kritiekloos de laatste mode, zoals
ondoordachte marktwerking in de zorg. Ze moeten niet de grootste
partij worden natuurlijk, maar als serieus tegenwicht tegen het pot
nat van PvdA, CDA, en VVD, zie ik ze graag komen.

Samengevat, in een SP-correctie van een kabinet Balkenende zie ik meer
heil dan in een PvdA-correctie. En juist daarom zijn ze zo gegroeid...

Blijft staan dat het natuurlijk bijzonder tragisch is dat het
links-liberale, vrijzinnig-democratische, libertair progressieve
gedachtegoed wederom geen stemmentrekker is. Het lijkt definitief het
duurzame slachtoffer van de revolutie van Fortuyn te worden. Onnodig
mijns inziens.

Groeten,
Mark Giebels