staatsrechtelijke vernieuwingen & kroonjuwelen

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Thu Nov 23 15:18:43 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als we nog toch aan gesleutel denken bij het kiezen - waarom dan weer dit
soort modellen, die nooit voldoen aan wat we echt willen?

Even heel radicaal denken: er zijn best kiesbiljetten te ontwerpen -
bijvoorbeeld door het CITO - waar de traditionele keuze van de
voorkeurspersoon/afgevaardigde gecombineerd wordt met weet ik wat voor
vragen. Vragen die een duidelijk strategisch karakter hebben. Zodat daarmee
het gewone strategische kiezen niet meer nodig is.
En je voor - of tegenvragen kunt neerleggen, over wat voor combinatie je
wilt zien gerealiseerd worden als coalitie.

Maar ja - dat heet geen referendum. Dat heeft nog geen naam. En ondertussen
sukkelen we maar verder in die negentiende eeuwse techniek, hooguit
machinaal gemaakt, en gaan we coalitietafrelen tegemoet die nog niet eens
Italiaans zijn, maar Israelisch!
Maar het zal wel weer te griezelig zijn voor de traditionalisten (CDA!) om
eens aan een experimentele opzet te denken. Alleen maar te denken.  Die
traditionalisten vinden hun versterking in al die partijen die vinden dat je
verkiezingen moet afstemmen op mensen met een IQ van 80!
Het zou natuurlijk kunnen dat mensen die er niet over nadenken wat ze willen
kiezen, niet in staat zijn een biljet geldig in te vullen. Is dat erg? Is
het erg dat wellicht slechts 38% (ik noem maar wat) van de bevolking een
weloverwogen keuze maakt? Ik huiver altijd van dat gehuil dat het niet
democratisch zou zijn als minder dan 66% of dan 50% van de bevolking geldig
stemt. Het zou pas erg worden als slechts 4 of 8% geldig stemt! Die
Nederlanders zijn toch een volk dat het niet teveel moeite (lid zijn van een
partij) en geld moet kosten (contributie van een partij) om na te denken
over ingewikkelder politieke zaken. Zij willen bestuurd worden door
verstandige en niet te inhalige regenten. Dat mag toch?

Dit soort experimenten moeten niet opgehangen worden aan de titel "wijziging
van het kiesstelsel". Eerst maar eens wat proberen, en dan de tijd nemen om
te evalueren.

En ik blijf benieuwd of Bert het wordt of toch Fatma!

/raimond de tempe