The Crucible (vragen aan Marc)

Sun May 28 11:53:43 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 28-mei-2006, at 9:28, Dr. Wartaal wrote:

>  Waar het mij om gaat is de overeenkomst tussen die film (de film
> zou de
>  beste film uit de 90er jaren zijn, AHA kwam toen naar Nederland en
> heeft
>  iets met film, waarschijnlijk was het de eerste goede film die ze
> in haar
>  leven gezien heeft)

Ach ja, Nairobi is natuurlijk dichtgeplakt met krantenpapier;
trouwens die
Afrikaantjes lopen toch allemaal in rieten rokjes, zeg nu zelf doctor.

(Of nee, maak daar maar een stropop - ehm... ik bedoel *strorokjes* -
van.)

> en het opereren van Hirsi Ali exact 300 jaar later.

Exact 300 jaar later? Het 'opereren' van Hirsi Ali heeft zich dus
afgespeeld
in 1992, want de Salem-zaak speelde zich af in 1692.

In 1992 kwam Ayaan Hirsi Magan (1969) vanuit Kenia via Duitsland naar
Nederland, waar zij vertelde dat ze Ayaan Hirsi Ali heette, in 1967 was
geboren, en zojuist Somalië was ontvlucht. In Somalië woedde een burger-
oorlog en kwamen tienduizenden mensen om. Nederland nam in principe
Somalische vluchtelingen op, zo ook Ayaan Hirsi Ali. (Terzijde hoeveel
andere Somaliërs hebben net als Ayaan een verhaaltje opgehangen en
zijn vervolgens hier toegelaten, hoewel zij niet uit Somalië kwamen?)

De Salem-zaak - valse beschuldigingen van hekserij, en daaropvolgend
massahysterie speelt zich in zijn geheel af in 1692, inclusief de
veroordelingen
en executies.

Wat is nu de overeenkomst, doctor Wartaal, tussen de gebeurtenissen in
Salem in 1692, en de gebeurtenissen rond Ayaan Hirsi Magan in 1992?
Daarover kunnen wij kort zijn: die is er niet.

Ayaan Hirsi Ali heeft in 1992 geen onverklaarbare symptomen gehad die
een medicus ertoe brachten ze aan hekserij toe te schrijven, er zijn
in 1992
geen mensen veroordeeld als gevolg van door Ayaan Hirsi Ali geuite
beschuldigingen, en er zijn in 1992 in Nederland geen mensen
geëxecuteerd
op basis van beschuldigingen van hekserij.

Met andere woorden, doctor Wartaal, u doet uw naam weer eer aan.
U bezigt wartaal.

>  Het grootste gedeelte van de film gaat over een godsdienstige
> rechtzaak
>  over hekserij waarbij de hysterie hoogtij viert; een en ander
> loopt uit
>  op een onbegrijpelijke moordpartij.

Ik ken de film niet, maar heb wel over de Salem-zaak gelezen; is het
niet
zo dat er *executies* hebben plaatsgevonden doctor?
Een executie is iets anders dan een moordpartij. Wat is het verschil?
In de Salem-zaak is het gekomen tot verschillende processen, waarbij
verdachten zijn veroordeeld en zijn opgehangen.
Dat is dus iets anders dan een moordpartij, waarbij burgers het recht in
eigen hand nemen en zelf tot doden van medeburgers overgaan, zonder
enige vorm van proces.

Nu weer even terug naar Ayaan Hirsi Ali in 1992. Heeft er destijds een
proces plaatsgevonden waarbij de Nederlandse overheid diverse
personen tot dood door ophanging heeft veroordeeld?

Ik heb daar niets over kunnen vinden. U wel doctor?

> Voor een film is dat nogal heavy

Hoezo doctor?

Bedoelt u dat in andere (Amerikaanse) films geen onbegrijpelijke
moordpartijen worden uitgebeeld?

>  maar het is erger: het handelt hier om een ware gebeurtenis uit
> 1692 die
>  bekend staat als de 'Salem witch trials'.

Jaja, bekend. In Europa hebben zich overigens talloze van dit soort
zaken
voorgedaan. Waarom de Salem-zaak zo bekend is geworden weet ik niet.
Mogelijk is een verklaring dat dit een van de weinige heksenprocessen
in Noord-Amerika is geweest.

De Nederlandse arts Johannes Wier schreef reeds in 1563 - dat is dus
exact 139 jaar voor het Salem-heksenproces in Noord-Amerika, doctor -
dat vrouwen die van hekserij waren beschuldigd zich dingen hadden laten
aanpraten (De Praestigiis Daemonum et Incantatiponibus Ac Veneficiis)
(Over de Bedriegerijen van de Duivel en Betoveringen en Vergiftigingen).
De Amsterdamse predikant Balthasar Bekker gepubliceerde in 1693 - dat
is dus exact een jaar na de heksenprocessen in Salem, doctor - nog zijn
"De betoverde wereld" over de heksenmanie, maar in Europa was het
geloof aan heksen toen al sterk afgenomen.

Om de gedachten te bepalen: in 1545 - dat is dus exact 147 jaar voor de
Salem-processen, doctor - verleende Karel V aan het Nederlandse stadje
Oudewater vergunning tot het uitschrijven van certificaten waarin iemand
werd vrijgepleit van hekserij. Hij was daartoe gekomen nadat hij een
heksenproces had bijgewoond in Polsbroek. Karel V, die door Adriaan
van Utrecht was opgeleid (de latere Paus Adrianus VI), kon zich niet
voorstellen dat de beschuldigde vrouw zo licht was als de waagmeester
van Polsbroek beweerde. Hij liet haar opnieuw wegen, ditmaal te Oude-
water, en daar bleek haar werkelijke gewicht. (Bij heksenprocessen werd
om het bewijs rond te krijgen vaak gesjoemeld met de bewijsvoering (vgl.
Schiedammer Parkmoord). Ik vestig - in verband met de door u beweerde
overeenkomst, doctor - de nadruk op het woordje 'processen'.)

> De echte grafstenen staan zelfs
>  online, http://www.salemweb.com/memorial/stones1.shtml

Is dat niet een beetje een zware belasting voor een webservertje,
doctor?
Of gaat het hier om een speciale heavy duty server die het gewicht van
echte grafstenen wel kan dragen?

>  In de film beschuldigt ene Abigail Williams ('Hirsi Ali') mensen van
>  hekserij, daarin gesteund door een schare niet minder hysterische
> jonge
>  meisjes (AHA gelovigen, rechtse liberalen als Leon de Winter) die bij

Ahum doctor, exact 300 jaar geleden zei u toch?

In 1992 was er helemaal geen sprake van AHA-gelovigen, of u moet wat
Nederlandse immigratieambtenaren op het oog hebben. (Ayaan Hirsi Ali
was destijds een 23-jarig meisje dat Nederlandse immigratieambtenaren
om de tuin wist te leiden met een verzonnen vluchtverhaal.)

Beschuldigingen van hekserij zijn er destijds - dus exact 300 jaar na de
Salem-processen - niet aan te pas gekomen, dacht ik.
Heeft u bewijzen van het tegendeel?

>  elke beschuldiging inderdaad een heks ontwaren en dan door het
> dolle heen
>  raken (of juist katatonisch worden). De overeenkomst met AHA is
> frappant,

Het frappante is nu juist dat die geheel ontbreekt!

(Nu, zo frappant is dat ook weer niet. Het is immers een door u
vastgestelde
overeenkomst, dus eigenlijk per definitie onzin.)

>  AHA's cartoontrip naar Berlijn zou een scene uit de film kunnen
> zijn (en
>  misschien is het dat ook wel).

Wordt er in de film naar Berlijn gereist? Dat wist ik niet.
Maar nogmaals: ik ken de film niet.

>  Enfin, het is weer ochtend. We zijn weer wakker.

Welterusten doctor!
Dream on.

Erik vdMb