Hirsigate: 'Submission' was plagiaat

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed May 24 12:44:28 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink wrote:

> Maar die fascinatie wordt niet door een ieder gedeeld.
> Sterker, ik krijg de indruk dat de meesten hier voelen dat die
> fascinatie ze door de strot wordt geduwd, en daar niet onverdeeld
> gelukkig mee zijn.
> Mogelijk kun je een fascinatie met /standpunten/ ontwikkelen. Die
> fascinatie met /personen/ heeft voor mij altijd iets
> Prive/Weekend/Story-achtigs.
> Ieder z'n meug....

Het fenomeen dat personen, hoog opgeleid en in staat tot afwegen, zo
worden meegesleept met een mythe, zich als sectariers gaan gedragen,
signalen die hun wereldbeeld verstoren agressief wegstoten, in een
collectieve ontkenning geraken....je kan wel zeggen dat het om personen
gaat en daarom Story-achtig, maar die waardering deel ik niet. Ik ben
gescineerd door de vraag hoe het komt dat volksstammen leiders
aanbidden, vaak met hen de afgrond inmarcheren (zoals bij bepaalde
charismatische Führer-typen), hoe volwassenen meegesleept worden met
sekten en hun sekte-leiders (zoals dat bij de Bhagwanbeweging gebeurde,
maar ook bij de Maoisten en Marxisten in de seventies).  En wat me ook
fasnneert is de vraag waarom mensen die wèl, soms tegen alles in, op hun
kritische vermogens blijven vertouwen, worden aanevallen, doodgezwegen
of geostraceerd.
Stapje verder: ik meen dat zich bij D66 hetzelfde fenomeen aan het
ontwikkelen is. Alles moet ineens positief, het verleden mag niet meer
besproken worden, verantwoording voor de ernstige fouten de afgelopen
jaren hoeft niet meer te worden afgelegd, het zoeken naar De Grote
Leider is begonnen en de partij-gelden en voorzieningen worden in dit
licht aangewend om de kopstukken een voorsprong te geven op de
"onbekende kandidaten", zoals ze nu reeds heten.
Of het me populair maakt of gehaat, het zal me worst wezen: ik zal erop
blijven wijzen!