Toespraak in Amsterdam

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Wed May 24 12:36:36 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Lousewies,

Net je kandidaatstellingstoespraak gelezen. En ik moet zeggen, ik ben
positief verrast. Alhoewel ik natuurlijk als langer wist dat je het
hart op de juiste plaats hebt zitten en je het grote voordeel van een
enorme buitenlandervaring hebt waardoor je Nederlandse dogmas en
eigenaardigheden gemakkelijker doorziet. Anyway, goed dat je dat
nadrukkelijk naar voren brengt.

Ik ben blij te lezen dat je ook de Opschuddingskeuze voor
sociaal-liberaal achteraf betreurt. Ik was toentertijd de enige die
uiteindelijk tegen deze ondertitel stemde op die
opschuddingsbijeenkomst, om precies de reden die jij nu ook noemt: Het
suggereert dat we ergens tussen de VVD en de PvdA verstopt zitten als
partij en politieke stroming en dat is vanuit marketingperspectief
desastreus, en dat hebben we gemerkt de afgelopen jaren....Dat je die
mythe nu actief wilt bestrijden is dan ook een hele belangrijke keuze.

Verder helemaal eens dat je de verzuiling de schuld geeft van het
mislukken van de integratie. En met je vrijzinnige benadering van de
problematiek, heb ik er wel vertrouwen in dat je die broodnodige derde
weg, de echt liberale, in het debat handen en voeten kan geven. Zeker
op dit onderwerp is D66 nu keihard nodig. Zowel die verzuilings- als
de huidige  assimilatiepolitiek zijn desastreus gebleken en daarmee
levensgevaarlijk voor een stabiele toekomst van Nederland en Europa.

Over onderwijs, je andere speerpunt. Ik ben het met je eens dat er
meer ruimte moet komen voor toponderzoek. Of je daarvoor selectie aan
de poort moet invoeren, daarvan ben ik niet overtuigd. Een elite
universiteit is niet per definitie het beste voor het land. Die
selectie kan m.i. beter plaatsvinden binnen de universiteiten zelf.
Zeker nu we het bachelor/master systeem hebben. Wellicht top
masteropleidingen met selectie aan de poort.

Die vrijheid van onderwijs in de grondwet. Ik ben enorm voor
diversiteit in het onderwijs. Hoe meer stromingen in onderwijs land
hoe beter. Iedere ouder en student heeft immers andere denkbeelden
over opleiding en opvoeding. En die diverse denkbeelden moeten een
weerslag krijgen in het onderwijs. Vooral ook door participatie van
ouders en leerlingen. In de VS zie je geweldige voorbeelden hiervan in
het private onderwijs. Helaas is dat onderwijs slechts toegankelijk
voor de rijkere Amerikaan en moet de rest het doen met de
eenheidsworst van het publieke onderwijs. In Nederland moeten we toe
naar onderwijs dat aansluit bij de wensen van de ouders voor iedereen,
niet slechts voor hen die het kunnen betalen. Dat gezegd hebbende deel
ik je kritiek op de nieuwe islamitische onderwijszuil. Van die
verzuiling moeten we af, daar moeten we radicaal mee breken. En
wellicht moet daarvoor art.23 worden aangepast. Maar als dat betekent
dat we gaan naar een eenheidsworstonderwijs voor iedereen (de
Bolkesteindroom), gestructureerd door de overheid, dan gooien we het
kind met het badwater weg. Dan nog liever die paar moslimscholen
gedogen en via andere wegen proberen die kinderen te integreren met de
rest van de samenleving.

Ik vind de lezing van de teletekstjournalisten, dat je democratisering
niet meer serieus neemt, niet terecht, afgaande op je toespraak.
Inderdaad leg je er geen nadruk op, maar dit komt hopelijk voort uit
je overtuiging dat D66 geen one-issue partij moet zijn, en niet uit je
overtuiging dat D66 radicale democratisering moet laten varen.. Als je
dat laatste van mening bent, dan vervalt mijn steun voor je
onmiddelijk..... Dat moet de komende weken dus nog duidelijk worden
voor mij.

Ik mis een sociaal-economische visie in je toespraak en je beperkt je
slechts tot steun aan dit kabinet. Hopelijk ben je niet van mening dat
Nederland sociaal-economisch af is na  de hervormingen uit Balkenende
II. Daar liggen dus ook nog wel wat vragen. Ik zal te zijner tijd ook
zelf nog wel wat ideetjes aandragen...

Pechtold hoor ik vooralsnog vooral slechts over een andere verpakking
en jij spreekt daarentegen zeer duidelijk ook over een andere
inhoudelijke koers. Een belangrijk verschil tussen jullie.

Na het Afghanistandebacle staat het nu dus 2-0 voor jou als het om een
keuze tussen jullie twee uit de inner circle gaat. Maar mijn initiele
voorkeur gaat uit naar iemand van buiten de fractie en het kabinet.
Maar wie weet kun je me overtuigen....Dit is een goed begin...

Groetjes,
Mark

Met een CC naar de D66 discussielijst

-----