Hirsigate: Tweede Kamer (en alle ASO-wetten) is (zijn) ongrondwettelijk

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat May 20 13:20:21 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

w.t. jouwstra wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk,

> Met jouw kijk op de politiek (niet noodzakelijk in een democratie)

Er is m.i. een (te)nauwe relatie tussen politieke partijen en de door
hen vermeende belangen met alle gevolgen daarvoor vandien voor de
democratie. Dat is idd een onderdeel van 'mijn kijk' op de politiek.

Ik stel mij de democratie voor als een open en transparantie manier van
met elkaar omgaan. Als we iets met elkaar afspreken dat duidelijk is wat
die behelzen en hoe we daarmee omgaan. Hoe we onze zaken met elkaar
regelen.

Te weinig (transparant) is het besluitvormingsproces en welke of wiens
belangen in het geding zijn.

De TK nu, laat na, mij en ieder ander in dit (zich een democratie
noemende) land, open en transparant te zijn inzake AHA.

Fritz liet ons zien dat het volledige faalt met die controle functies
tussen de verschillende 'overheden', en nu zitten wij deels als gevolg
daarvan naar een politieke soap te kijken. Balkenende zet er zelfs zijn
tv voor aan -kan het beeldender?-, maar komt ook geen tekst en uitleg
geven.

Een spoeddebat dat inhoudlijk eigenlijk nergens over kon en mocht gaan
dat uren duurde, en na afloop zijn de antwoorden nog niet helder?!

Vragen die -ook bij de media- achterblijven zijn daarvan een gevolg. De
soap (in wiens belang?) kan doorgaan ....

> ben ik het niet zonder meer eens (want de idee heeft iets heel
> verleidelijks),

Vertel ....

>  maar
> qua bestuursrecht zou je moeten weten, dat er een onderscheid wordt gemaakt
> tussen gebonden en vrije beschikkingen, waarbij bij vrije beschikkingen het
> bestuursorgaan de ruimte heeft een eigen belangenafweging te maken.

Dat is ook zo. Maar thans ligt, lijkt mij, een andere procedure voor, en
een die voor gaat.

Het is onvoorstelbaar dat de TK maar uit wilde blijven gaan van
vermeende leugens van de minister zonder daarvoor met steekhoudende
argumenten aan te komen zetten.

Waarom is er een vraagstelling aan de minister van een Nawijn nodig om
het traject in gang te zetten? Terwijl GVD iedereen wist wat niemand
wilde weten en vooral om (er) niet (politiek voor) verantwoordelijk
gesteld te kunnen worden? Dat is toch de soap waarnaar Nederland heeft
zitten kijken. Politiek gesteggel dat op de keper beschouwd helemaal
nergens over ging. Kon gaan zelfs maar. Dat is wat thans 'politiek'
heet, en waarvoor de democratie wordt misbruikt.

> Verdonk heeft continu gesteld (maar zij benadert de politiek dan ook
> als een gevangenisdirecteur),

Het betreft nu 'hoe te handelen volgens bestuursrecht', niks politiek.
De minister stelt dat terecht dus.

Maak mij eens helder waarom ze hier op dit punt, en in deze fase, in het
ongelijk staat?

 > dat er bij AHM sprake is van een gebonden beschikking
> (Ik kan niet anders), de wet, de Hoge Raad

Precies, en volgens mij is dat terecht.

Voor een deel van de interpretatie van de HR sloeg de TK volledig de
plank mis. De zaak AHA is daar immers nog niet in behandeling geweest.

Maak mij eens helder waarom ze hier op dit punt, en in deze fase, in het
ongelijk staat?

> en de Tweede Kamer geven aan, dat
> ze wel degelijk een eigen belangenafweging mag maken

Jazeker, maar pas nadat ... !
En dat 'aangeven' op grond van verkeerde interpretatie van de HR door de
TK, toch?

(maar dat wil ze niet).

Nou, de TK falen nu juist die ruimte duidelijk te maken. Zij vragen haar
  iets doen wat (nu nog) niet kan, m.i..

Zelfs de MP heeft het over procedures, maar zonder daar helderheid over
te verschaffen. Die leert het ook nooit ..... en kijkt liever naar zijn
soap.

Henk Elegeert