Hirsigate: Tweede Kamer (en alle ASO-wetten) is (zijn) ongrondwettelijk

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri May 19 19:44:47 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Bert Bakker" <bbakker at usa.net>
To: "Hein v Meeteren" <heinwvm at chello.nl>; "Bert Bakker" <bbakker at usa.net>
Cc: "Erik van den Muijzenberg" <muijz at dds.nl>; "D'66-lijst D66"
<D66 at NIC.SURFNET.NL>
Sent: Friday, May 19, 2006 12:36 AM
Subject: Re: Hirsigate: Tweede Kamer (en alle ASO-wetten) is (zijn)
ongrondwettelijk

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Geloof nooit een PvdA-kamerlid.
En het is ook gewoon aantoonbaar onjuist, kom op, ik zat er bovenop.
De kwestie Irak speelde half maart, en de 'politieke steun, niet
militair'-formule kwam uit die onderhandelingen.
Half april mislukten de onderhandelingen, over het sociaal-economisch
pakket,
na berekeningen van het Centraal Planbureau.
Natuurlijk is er nadien veel achteraf geinterpreteerd, maar een ander
vaststaand feit is dat de PvdA tegen een Dittrichmotie stemde, die ons
standpunt vastlegde.

Is D66 verantwoordelijk voor het Iron Lady beleid van Rita? Ja.
Ja, want we hebben (al in paars 2) voor een stringente vreemdelingenwet
gestemd. Ja, want we zijn voor een restrictief toelatingsbeleid, dat was
hard
nodig.
Ja, want we hebben noch haar, noch het kabinet tot dusver naar huis
gestuurd.
Maar ook nee. Nee, telkens als het beleid uit de bocht vloog hebben we
getracht dat in de Kamer te corrigeren. Soms met succes, soms niet. Er is
een
kamermeerderheid die haar blind steunde, tot nu toe.
En ook nee, omdat er nooit enig misverstand kan zijn geweest over onze
voorkeur voor een generaal pardon voor oude gevallen. Toen die meerderheid
er
had kunnen zijn, kwam hij niet, omdat de PvdA bang was Fortuyn in de kaart
te
spelen. Nu de meerderheid er niet meer is (sinds de verkiezingen van 2002),
is
het onjuist om op dit punt ons een verwijt te maken. Wat niet wegneemt dat
wij
ervoor hebben gezorgd dat de deadline 1 juli is - dan moet ze alle dossiers
hebben weggewerkt. Zo niet, dan komt een pardon opnieuw in discussie.

Per saldo heb ik het overigens gehad met Rita V. Dinsdag ging ze aan het
eind
van het debat uiteindelijk op de knieën. Dan kun je haar niet (meer)
wegsturen.
Van mij had ze het niet hoeven doen, de schade aan Ayaan, aan de
internationale reputatie van Nederland (the dutch are nuts) en de
waardendestructie door haar normenobsessie waren reeds aangericht.
En dan? Dan schrijf je het maar op voor jammer? Tis niet waar toch zeker?

Ger