Hirshi USA

Fri May 19 13:08:56 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Precies,

Daarom heb ik me ook nooit beperkt tot principiële rechtsprocedures om
jurisprudentie te creéren die wel redelijk en billijk is, maar ook meestal
buiten D66 om ook wetgeving aangepast te krijgen, en regelingen verbeterd te
krijgen. En heb ik ook van binnenuit (in vakbondsoverleg met ministerie,
vanuit raad/bestuur en provinciale staten) altijd bijgedragen aan werkbare
en redelijke regelingen, hoe anders ook dan het formele kan-niet-gedoe. Als
wethouder maakte ik werkbare en haalbare regelingen die soms uniek waren
maar wel iedereen win-win opleverden. Er is heel veel mogelijk waar willen
zijn en je wegen zichtbaar maakt, en verantwoordelijkheden en risico's
eerlijk en draagbaar spreidt.

Maar soms is het ook tijd scherp te beseffen wat een kutland we zijn en wat
een kutmentaliteit we hebben, generaliserend, juist om de positieve krachten
los te maken in jezelf en bij elkaar. Want scherp blijven moet je wel als je
niet wilt vervallen in het je neerleggen bij kan niet kan niet ach laat maar
wat maakt het uit. De kleinste stoeptegel en het kleinste dubbeltje maakt
voor mensen van vlees en bloed nog uit. Wie het kleine niet eert is het
grote niet weert. Wie dogmatisch bureacratisch is met kleine zaken legt de
grens te hoog daarmee op te houden als het om veel welvaart en welzijn gaat
of zelfs leven en dood.

Fritz