Hirsigate: Verlichtingsdeskundige weet niets van verlichting af volgens voormalige bedgenoot

Fri May 19 13:08:44 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 19-mei-2006, at 12:29, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Bron daarvan is Theo van Gogh (!) exact 1 maand voordat hij vermoord
>  werd en Bernadette de Wit,
>      https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?
> A2=ind0411&L=d66&X=&P=R59616
>
>  Je moet die lijst van mij maar eens doorspitten. Ik heb net ook weer
>  wat dingen herlezen. Interessante kost ! Ik vond de vreselijkste
> dingen
>  over haar. 'Wir haben es nicht gewusst' is er beslist niet bij.

Het is om verschillende redenen een interessant stuk.

Ten eerste is niet Theo van Gogh de bron, zoals Fluks beweert, maar
Bernadette de Wit.
Het betreft haar stuk, dat op de website van Van Gogh is gepubliceerd.

Ten tweede is het niet de opvatting van Bernadette de Wit, maar de
opvatting
van iemand waarvan De Wit zelf aangeeft niet te weten of hij
werkelijk een
ex van Ayaaan Hirsi Ali is. Sterker nog: De Wit geeft zelf aan niet
te weten of
hetgeen erin naar voren wordt gebracht wel waar is. (!)

(Wij op onze beurt weten weer niet of dit wel de waarheid is; het zou
bijvoorbeeld
ook nog kunnen zijn dat De Wit het stijlmiddel van de brief van een
afgewezen
minnaar gebruikt om kritiek op Hirsi Ali te spuien. Al lijkt dat mij
persoonlijk niet
erg waarschijnlijk, omdat ik Bernadette persoonlijk ken als iemand
die recht voor
haar raap spreekt en geen blad voor haar mond neemt.)

Ten derde wordt nu duidelijk waar de manie van Fluks vandaan komt om
iedereen die het niet met hem eens is maar voor 'gelovige' uit te maken;
die heeft Fluks ontleend aan de brief van de ex van Hirsi Ali, of
althans
aan de weergave daarvan door De Wit.

Zelfs in zijn adjectieven is Fluks dus niet origineel. :-)

Ten vierde wordt nu duidelijk waar de manie van Fluks vandaan komt om
Hirsi Ali voor psychotisch uit te maken; die heeft Fluks ontleend aan
de brief
van de ex van Hirsi Ali, of althans aan de weergave daarvan door De Wit.

Zelfs in zijn diagnose is Fluks dus niet origineel. :-)

Ten vijfde... maar nee, ik laat het even bij deze eerste vier punten.

Erik vdMb