Zembla

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri May 19 13:08:03 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

> Maar in hoeverre gaat het hier om informatie (in plaats van roddel),
> en in hoeverre gaat het nu eigenlijk om *nieuwe* informatie?
> Dat zijn toch de vragen waar het om draait?

Zekers. En dat blijkt voor Kees Driehuis (Zembla) dan ook precuies de
motivatie te zijn geweest om het programma te maken. Nadat er vrij
nauwkeurig onderzoek is gepleegd. Ze hebben een dure en zware reis
gemaakt. En mensen gesproken die je niet zo maar te pakken krijgt.
Daarvoor mogen we Zembla dankbaar zijn (ik ben absoluut fan van dat
programma sinds ze de Irak-kwestie uitermate secuur en zuiver uit de
doeken hebben gedaan). Wat kan er nog meer gebeuren?

> Wat haar broer heeft verklaard over fysiek geweld in een Somalische
> familie is interessant, maar veel belangrijker is natuurlijk de opvatting
> binnen specifiek *deze* familie - die weer best kan afwijken van de
> in Somalië gangbare opvatting.

Nee,  bekijk het programma nog maar een keer. Die broer verklaart trots
dat in ook in díe Somalisch familie nooit iemand geweld kan worden
aangedaan. dat is tegen de familie-eer.

> Wat je schrijft over gedrag tegenover een geweldpleger kan waar
> zijn, maar het hoeft niet. Misschien gedraag je je tegenover iemand
> voor wie je bang bent juist wel vriendelijk, in de (naïeve) hoop dat
> je dan met rust gelaten wordt.

dat is een goed argument. Maar (je kent me..): waarom gaat AH dan in
diezelfde tijd,. als ze (jouw hypothese) doodsbenauwd is voor man en
familie, pontificaal voor de NL-buis staan vertellen over haar leven als
asielzoeker? Dat gedrag past geenszins bij een doodsbang meisje dat
wegkruipt voor levensgevaar!!

> Ook de verliefde *indruk* kan wellicht op die manier worden verklaard.

Kan. Maar heb je wel eens zo'n ritueel huwelijk meegemaakt? ik
verschillende keren. Die twee zitten er als poppen bij, geen lachje kan
eraf. Het is één groot ritueel, waarbij de echtelieden er het minst toe
doen, lijkt het wel. Het gaat om de familie, de gemeenschap, de stam, de
clan. Zo werkt dat in die collectivistische culturen. Verliefdheid is
geen isuue. Waarom heeft Ayaan dan wèl een verliefde indruk gemaakt? Ze
hoefde dat niet te doen, tenzij...(hypothese)...ze de man wilde bewegen
een ticket voor haar te kopen. Hij was de voorloper van Herman Philipse,
sozusagen... :-P

> (Voor de goede orde: dit is geen standpunt van mijn kant, maar een
> poging om aan te geven dat zaken vaak wat minder zwart-wit liggen
> dan met name doctor Fluks blijkbaar graag denkt.)

Dat waardeer ik. Ik denk met je mee....